Trollsjön

Sitter och planerar för sommarens utflykt. Funderar på att kliva av tåget i Låkta och ta första natten vid trollsjön. På calazos 1:25000 karta finns det markerat en möjlighet att komma upp mot Gearggecorru vid sjöns nordöstra ände. Har läst några resebeskrivningar, men undrar om någon har en färsk beskrivning av att ha tagit sig upp den vägen och om möjligt relativt nya bilder?20210525_122744.jpg
 
Skulle vilja ha! Det är väldigt brant men jag har sett folk komma både upp och ner när jag varit vid själva sjön. Väntar med spänning på rapport! Hur är färdplanen vidare? Vill själv gärna utforska de här ställena bättre.
 
Gick upp där med två barn och tung packning. Det gick bra men var lite av en utmaning. Stigen är stundtals svår att se, och det är svårt att veta hur långt man har kvar.
Som sagt riktigt brant, men inte klättring. Väl över på andra sidan blev tältplatsen bister minst sagt.
 

Bilagor

  • 9A23F40A-BD68-49EC-9168-212CF2997334.jpeg
    9A23F40A-BD68-49EC-9168-212CF2997334.jpeg
    4.5 MB · Visningar: 211
  • DBA31782-B633-4FE7-A360-4C4028B7FBC9.jpeg
    DBA31782-B633-4FE7-A360-4C4028B7FBC9.jpeg
    5.8 MB · Visningar: 207
Vid bra förhållanden så går det bra att ta sig upp. Brant, men ingen klättring.

Vid dåligt väder hade det inte varit mitt förstahandsval som rutt.
 
Tack för all info och bilder!
Det ser ju klart hanterbart ut om vädret är ok. Får se till att ha en plan B i annat fall.
@skogsjonte, planen vidare är att hitta en vettig tältplats, ta någon dag/topptur och sedan mot kårsavsggi.
 
Det är väldigt kargt där uppe, så räkna med att tältplatserna blir i stil med min tidigare bild, vilket ju har sin charm också såklart.
Jag gick i krokarna förra året, och var då sugen på topptur upp på Biran. Där borde utsikten över Kårsavagge vara fin. Nu blev det inte så, men vi tältade på platån syd-öst om toppen. Där var det också fint!
 

Bilagor

  • A3B0C587-9433-4457-98F6-27E1C6AB4359.jpeg
    A3B0C587-9433-4457-98F6-27E1C6AB4359.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 132
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
martindaunfeldt Gena från Låkta ner till trollsjön över "Gearggecorru"? Fjällvandring 4
Petrus83 Trollsjön äldre par? Fjällvandring 13
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
Nikolai Låktatjåkko fjällstation via Trollsjön? Fjällvandring 9
Lindis7911 Trollsjön Fjällvandring 4
Ramsgards Trollsjön Fjällvandring 6
Qwerty_123 Vad sträckan Vassijaure-Trollsjön? Fjällvandring 4
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Fjällvandring 5
intehelena Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen? Fjällvandring 8
tsebring Toppvandring Trollsjön - Vássejietnja - Gorsacohkka Fjällvandring 4
Erixolen Trollsjön via Vassijaure eller Låktatjåkka? Fjällvandring 10
GMauritzson Från Kärkevagge (Trollsjön) till Kärsavagge?! Fjällvandring 7
Noz Trollsjön (från Björkliden till exempel?) Fjällvandring 1
veni Kärkesvagge & Trollsjön Fjällvandring 1
jossanlundkvist Abisko - Kärkevagge - Trollsjön - Njulla - Björkliden Fjällvandring 5
skuggarvet Trollsjön Fjällvandring 22
Tranan Trollsjön/Rissajarvi till Katterjåkk? Fjällvandring 2
frarol Kärkevagge (trollsjön) Fjällvandring 9
fn Trollsjön-Vassi Fjällvandring 4
Juventus88 Njulla-Trollsjön Fjällvandring 5
rakel Trollsjön + Abisko-Keb Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.