Trekkstavar på flyget?

Ngn som har erfaranhet av att frakta trekkstavar i incheckad ryggsäck? Är lite orolig för att de kommer att deformeras av trycket och inte gå att dra ut. Har ett par Gipron som mäter 61 cm ihopskjutna. Ska till Peru så det är en ganska lång flight...

Misstänker att man inte får ta dem som handbagage trots gummitass....
 
brunan; sa:
Ngn som har erfaranhet av att frakta trekkstavar i incheckad ryggsäck? Är lite orolig för att de kommer att deformeras av trycket och inte gå att dra ut.
???
Varför skulle de deformeras av trycket?
Hur klena stavar har du egentligen? ;)

(Trycket motsvarar f.ö. en höjd på 2400-2500möh i tryckkabinen.)

/Fredrik, som flugit ett flertal gånger med vandringsstavar.
 
Eftersom de knappas är lufttäta saknar (det låga) lufttrycket all betydelse. Men det kanske är trycket av andra väskor, och hanteringen, som är problemet?

Nåja, allt kan gå sönder på flyget, men jag skulle inte oroa mig. Brukar alltid flyga med fiskespön i en rätt klen spötub.
 
Tack för svar. Låter bra! Ja Fredrik, det var just trycket från andra väskor jag oroade mig för - inte lufttrycket ;-) Saker har ju en tendens att bli rätt mosade i en mjuk rygga....
 
Sist jag hade stavarna med på flyget fick jag checka in dem för sig, fick snygga självlysande dekaler på dem att de gått genomgått säkerhetskontrollen :)

mvh Zacke
 
Inga som helst problem att transportera dem hoptryckta och instuckna i ryggsäcken dock helst med gummiproppar - går dock även utan proppar om sådana skulle saknas. Har gjort det vid ett flertal tillfällen vid flyg till kontinentaleuropa. Ryggsäcken checkas oftast in och lämnas som ett bagage vid ett separat transportband - oftast längst bort någonstans i incheckningshallen. Om personalen insisterar på att dra en plastsäck över ryggsäcken, vilket kostar c:a 50 SEK. Protestera omgående och vägra detta förfaringssätt: det går alldeles utmärkt att transportera ryggsäck utan plastöverdrag.
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Om du är orolig, så packa dom i ryggan under transporten. Tar ju inte så stor plats. Om då gått sönder så har du nog värre problem att ta tag i:)

/Ulf
 
acinaces; sa:
Ryggsäcken checkas oftast in och lämnas som ett bagage vid ett separat transportband - oftast längst bort någonstans i incheckningshallen. Om personalen insisterar på att dra en plastsäck över ryggsäcken, vilket kostar c:a 50 SEK. Protestera omgående och vägra detta förfaringssätt: det går alldeles utmärkt att transportera ryggsäck utan plastöverdrag.

Visst går det att göra som du säger, men dom flesta flygbolagen har i sina resevillkor att om saker så som remmar handtag, och annat som sticker/hänger ut från baggagen, skadas eller lossnar så ersätter dom inte skadan. Hittills så har jag aldrig sett skadade remmar på en ryggsäck som legat i en påse eller ännu hellre en flightbag, däremot så har jag under dom första dagarna denna vecka redan fått upplysa tre passagerare om att dom inte kommer att få ersättning från sina respektive flygbolag när dom kommit med ryggsäckar med trasiga remmar/spännen.

Jag kan bara komma på ett ord för dit råd ovan: Dumsnålt... (obs ingen kritik mot dig bara mot det råd du gav ovan)

/Jesper
 
Det händer rätt ofta när vi lastar flygplan att det fastnar remmar på de mest omöjliga ställen.... dessutom rappar de till en och ger upphov till massor av svordomar!

Mitt råd som lastare är:

-Packa in ryggsäcken i nånting typ jutesäck och tejpa runt. Det mer eller mindre eliminerar risken för skador, och gör det dessutom lättare för oss i lastrummet.

-Undvik utstickande prylar typ stavar, fiskespön å dylikt. Dels är det att väldigt stor chans att det går sönder, dels så är det lätt att det skadar oss när vi lastar.. Har man möjlighet att skicka flera kollin så är det ett trick att skaffa typ avloppsrör, tål det mesta..

Nåja! Hoppas det kan va till nån hjälp / patrik
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips