Trekkingtoppar Nepal.

Söker trekkare som har varit uppe på någon av Nepals trekkingtoppar.
Har tänkt mig Island Peak.
Hört att tillstånd kostar 300$.
Hur fixar man tillstånd i Katmandu?
Måste man anlita guider/bärare eller kan man köra själv?(Eget tält/kök)
Behövs stegjärn,isyxa och rep?

Var uppe på Kala Patar förra året och fick mersmak av Nepal.

Tacksam för svar.

Island Peak

Lättast fixar du ett tillstånd genom någon trekkingfirma som du tar kontakt med nere i Kathmandu (det kryllar av dom, bara att välja och vraka). Vill du skaffa ett eget så får du först ordna dej ett "trekkingpermit" på "Central Immigration Office" i Maiti Devi. Sedan får du vända dej till "Nepal mountaineering Association" i Ram Shar Path för ett "climbing permit" och det kan ta flera dagar under högsäsongen innan man har pappren i näven.... läget kanske har ändrats sen man var där sist så lita inte på vad jag skriver. Kruxet är att du måste ha med dej en auktoriserad guide (obs, ej liason officer) som övervakar så att du klättrar där du har fått tillstånd till det, han kostar pengar och jag rekomenderar att du anställer honom genom en trekkingfirma.... visst det går att plocka upp en kille på gatan oxå men risken att bli blåst är överhängande.

Du kommer alltså vara tvungen att ha en kille med dej till foten av berget.... efter det så är det upp till dej och din stolthet om han ska guida dej på berget men om du nu inte har koll på om man ska använda stegjärn/isyxor och rep så rekomenderar jag dej en bra guide vilket inte kostar så himskans mycket.

Ha det bra.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips