Treeking i Patagonien.

Har funderingar att treeka i patagonien. Är dock dåligt påläst på ämnet. Är det någon där ute som har tips om hur man ska planera en resa dit? Jag var i Nepal under 2001 och treeka till Everest basecamp bl.a.

Vilken tid ska man åka dit? Vandringsleder? M.m. Är intresserad av alla fakta jag kan få. Hoppas det finns någon där ute som kan tipsa mig:)

Daniel Nornvall
 
Var i södra Patagonien och vandrade januari 2005. Torres del Paine och Mt Fitz Roy är två klassiker som du inte får missa. Februari-mars är nog bästa period vad avser sol och lite nederbörd. Vädret i Patagonien är dock väldigt varierande. Hör av dig om du vill ha mer info.
 
Patagonien

Tack för ditt inlägg. Är självklart intresserad av mera info. Om du vill får du gärna skriva ner några tips man bör tänka på om man planerar en resa till Patagonien. Din resplan, vem flyger man med, utrustning, boende, m.m.

Hör gärna av dig via min mailadress: nornvall@hotmail.com

Tack på förhand!

Daniel Nornvall
 
Torres del Paine

Jag vandrade W-leden i Torres del Paine i december 2003. Kan absolut rekomenderas.Vi passade även på att ta en guidad tur på glaciären Gray. Fantastiskt fin vandring. Nästa gång får det bli hela "The circuit" som är den längre vandringsleden i området.
Vi hyrde tält och kök för vandringen. Det funkade bra.
Hör av dig med eventuella frågor.

/mats
 
Tack för ditt svar Mats. Vet du något bra forum där man kan få info. angående leder m.m.?

/Daniel
 
http://www.torresdelpaine.com finns det en del turistinformation , kolla guideböckerna för området också. Jag hade en Lonely Planet när jag var där. I den fanns det en del trekking-info.
Är man väl på plats så är det inga problem. I Puerto Natales finns det mesta av information och service man kan tänkas behöva.
/m
 
Hej,
jag var i Patagonien under två veckor nu i februari. helt fantastiskt område, kan verkligen rekommenderas! Vi gick i området omkring El Chaltén (Fitz Roy) och Torres Del Paine. Mycket fina områden båda två, men om du har tänkt dig en längre vandring skulle jag nog föreslå Torres del Paine och turen som kallas the big circuit (med avstickare upp mot Las Torres). Claes Grundsten tar upp denna tur i sin senaste bok Äventyrets stigar. Det är ganska lättgånget i området och man behöver ingen guide. Engelska fungerar långt men lite spanska-kunskaper underlättar.

Jag har en guidebok som heter Footprint Patagonia som är sådär halvbra. Tror nog du hittar bra info på nätet på adresserna de andra tipsat om.

I jan-feb är det mer folk i området än nov-dec och mars.

/Andreas
 
NU är en bra tid att åka dit. Jag kom hem därifrån för en vecka sedan. Vädret var toppen. Lagom varmt, ca 15-20 grader de flesta dagarna. På tre veckor regnade det två halvdagar och då bara lite lätt regn.

Jag åkte med en resebyrå som ordnade paketresa. Det innebar att alla transporter och boenden var fixade i förväg. Passade mig fint, då jag slapp lägga ner tid på att ordna saker och jag visste att jag fick ut maxiamalt av min vistelse där.

Det är absolut en fördel att kunna lite spanska. Det händer att man kör fast med bara engelska.

Både i Torres del Paine och Los Glaciares (Mt. Fitz Roy) finns det fina leder att vandra på. Det är lättvandrat. I Torres del Paine upplevde jag att tältplatserna över lag höll lite högre standard.

Jag hade skaffat Lonely planets "Trekking in the Patagonian Andes". I den hittar du bland annat The Pain circuit och the W-circuit i Torres del paine och vandringslederna vid Mt. Fitz Roy.

Ett länktips http://www.patagoniainteractiva.com/portada.php eller http://ar37.toservers.com/parquesnacionales.gov.ar/i/03_ap/23_glaciares_PN/23_glaciares_PN.htm

Hälsningar

Camilla
 
Patagonien

Hej!

Jag ska åka till Argentina nu i slutet av juli och en tid framöver. Planen var från början att jobba i Mendoza (där jag har job) där jag var i vintras och gjorde en expedition till Aconcagua. Blev fullkomligt såld i landet, men nu har jag bestämt mig för att åka tillbaka som turist först och sedan se om det passar mig att leva i landet. Men har tänkt att åka till Patagonien bla.

Jag är själv så eg. tror jag det smidigaste för mig är att åka med någon typ av paketresa så jag får ut så mycket som möjligt och slipper vandra själv ute i ödemarken.

Vilka åkte ni med? Finns det någon bra organistation som verkar utifrån antingen Santiago eller Mendoza?

Annars hade jag tänkt att ordna det när jag är på plats.

Tips?
/Frida
 
Patagonien

Det är ju vinter i Patagonien i juli. Jag åkte med Världens resor som arrangerade en paketresa hela vägen från Sverige. De hade i sin tur bokat lokala arrangörer. I Torres del Paine hette företaget Antares om jag inte minns fel. Jag antar att det inte är några problem att hitta arrangörer i Argentina eller Chile, fast det kanske är bra om man kan lite spanska.

Jag sökte på nätet och hittade många amerikanska resor, nackdelen med dem var att de var hiskeligt dyra.

Camilla
 
Lothse; sa:
Har funderingar att treeka i patagonien.
Vilken tid ska man åka dit? Vandringsleder?
Daniel Nornvall

Jag skulle föreslå november-december innan chilenarna och argentinarna har sin semester. Det är våren i Patagonien och ska vara mycket vackert med hyfsat stabilt väder. Om det inte spelar någon roll hur mycket människor, och hur dyrt det är, så är väl januari och februari de månader som vädermässigt är snällast. Om du inte bryr dig om kyla och är sugen på de fantastiska höstfärgerna så är april bra. Dessutom mycket mindre folk.
I år var jag själv i Patagonien från mitten av februari till slutet av mars. Främst pissväder. Stor otur...

Gällande områden tycker jag att norra Patagonien inte är att förneka. Området från El bolson - Bariloche till Junin de los andes bjuder på spektakulär natur. Dessutom stort aktivitetsutbud. Ridning, MTB, vandring, klättring och skärmflygning är några aktiviteter vi pysslade med.
Men det är klart att du ska klämma in Torres del paine eller Fitz Roy området också.

Allt är väldigt enkelt och mycket till planering behövs inte innan. Besök gärna de lokala bergsklubbarna för info och kartor.
.d
 
Re: Patagonien

jeffersson; sa:
Planen var från början att jobba i Mendoza (där jag har job) där jag var i vintras och gjorde en expedition till Aconcagua. Blev fullkomligt såld i landet, men nu har jag bestämt mig för att åka tillbaka som turist först och sedan se om det passar mig att leva i landet.

----- Trevligt. Argentina är grymt! Vad för sorts jobb har du styrt upp, hostel?

Jag är själv så eg. tror jag det smidigaste för mig är att åka med någon typ av paketresa så jag får ut så mycket som möjligt och slipper vandra själv ute i ödemarken.
Annars hade jag tänkt att ordna det när jag är på plats. /Frida
Ordna det på plats. Väldigt lätt. Sen, om du nu inte ska till Patagonien under vintern, så kommer du knappast att vara själv. Det är vandrare eller klättrare i stora delar av regionen. Om du ska åka dit snart och gillar snösporter så missa inte åkningen i Las Lenas och den vid Bariloche (Catedral). Ska vara riktigt bra.

Suerte!
.d
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.