Trasig Trangia-gasbrännare

Hallå...

För några veckor sedan var jag och ett glatt gäng ute och vandrade i Sarek. Vi kände oss trygga då vi hade två kör, båda var Trangia med Trangia-gasbrännare. Min ett år gamla brännare gick sönder efter 1 dag och det andra, tre år gamla gick sönder efter 3 dagar. Båda gick sönder i infästningen mellan slangen och brännaren. Efter lite Macgyver försök kom vi fram till att det gick att trycka in slangen mot brännaren och på så vis laga mat.

Väl hemma kollade vi in de brännare som fanns i butiken för att se om Trangia gjort något åt denna konstruktion. Kopplingen så mer mässingsliknande ut än de vi hade på våra brännare (såg lite aluminium aktig ut).

Är det någon som känner till detta problem och om det är löst? Trangia har semester stängt men vi kommer att hänga på telefonen nästa måndag :)

Mårten

Inget känt problem för mig iaf och jag slutade dessutom med Trangia + gasbrännare för nåt år sen efter flera felfria år. Det låter som maximal otur i mina öron.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
tillverkas av Primus

På min Traniga gasolbrännare står det Primus, men jag har för N år sedan sett Traniga gasolbrännare gjorda av Camping Gaz

Kolla bilderna på mitt inlägg från 2008-05-26
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=49869&highlight=primus

där ser man klart att Primus har gjort om reglaget, slangen och infästningen. Vilket år detta skedde vet jag inte men jag har sett både modellerna i handeln i år.

Har Ni den ”gamla” eller ”nya” modellen?

Per

Vi har den nya modellen men det ser ut att vara samma material i kopplingarna som i den gamla. Primus tillverkar kopplingen till tuben och det står Trangia på brännaren. Det är kopplingen närmast brännaren som gått sönder.

Jag har lagt vantarna på en brännare helt gjord av Primus, men jag har inte mätt in och sett om den passar, ser lite högre ut och jag måste göra ett nytt hål i Trangia köket. Primus brännaren har en helt annan koppling med en "slangklämma" samt att slangen inte kan rotera och kopplingen sitter längre bort från brännaren.

Mårten

Samma sak hände mig. Min första gasbrännare var från 2006. Den påklämmda kopplingen mellan slangen och brännaren sönderdelade sig i några bitar och rammlade av. Det såg ut som bitarna var gjorda i aluminium (eller något liknande) och hade drabbats av galvanisk korrosion. Ringde Trangia men de hade semesterstängt, gick tillbaka till affären som bytte ut den på stående fot. De (Kanotcentrum i GBG) sa att det var den första reklamationen de haft av Trangias gasbrännare.

Precis som påpekats är motsvarande kopplingar på den nya brännaren i något mässingsliknade material. Kanske tyder materialbytet på att Trangia/Primus är medvetna om problemet med de gamla kopplingarna...
/ANDERS

Fråga om ålder...Alzeimers kanske?

På min gamla gastillsats står det GRILL präglat på toppen,och den monteras inte nersjunken utan häktas fast på tre st 'ben'.Nån som vet nåt...nånting?

Den funkar fortfarande.Tror jag iaf...Har inte använts på typ 15 bast.

peter

Materialfel !!

Hej,
F.D. Arg och frustrerad , men numera glad Sarekvandrare ringde till Trangia och fick reda på att det är ett materialfel på en sändning brännare (ca 3 år tillbaka, din 1 år gamla brännare hade nog legat på hyllan). Aluminiumlåsningen på slangarna var för hårt klämda och hade latenta sprickor.
Efter detta har aluminiumet bytts mot mässing samt klämningen justerats.
Det var bara att returnera den trasiga brännaren så skickade de en ny

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips