Trasig skaljacka

Hej jag har en Tierra skaljacka där fållen på högra ärmen har lossnat i ärmavslutet. Tyget där har även börjat repas upp. Det verkar som att fållen inte är sydd utan klistrad.

Det var visserligen mindre än 3 år sedan jag köpte jackan men jag har inte längre kvar kvittot. Jag funderar om det är möjligt att laga jackan själv. Jag antar att det är någon form av lim som krävs för att limma fast fållen igen. Har ni någon idé om hur jag kan gå till väga?

Vänliga hälsningar

Henrik

Hör av dig till Tierra och fråga om råd, dom kanske kan laga för en mindre summa eller på goodwill, är ju helt klart värt att prova iaf.
Men var trevlig, ställ inga krav och hota inte med något (Ja, det finns dom som gör det, det funkar inte) :)

Liquisole

Tvätta rent med t-sprit eller thinner (förtunning). Limma sedan med liquisole. Den lagade ytan kommer inte att andas men det gör den nog inte oavset vilket lim eller tejp du använder. Dessutom är den lagade ytan antagligen försumbart liten.
Liquisole är ett gummiaktigt lim som finns att köpa hos Naturkompaniet.

Lycka till.

/Klas

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Mycket billigare via eBay

På eBay får man samma skickat från USA för under 60 spänn, mot 199 kr på AddNature: http://www.ebay.com/itm/Tear-Aid-Ty...216?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cb4880a78 (sök på Type A eller B och pris med frakt "lowest first").

Det gäller iofs en massa saker. Jag köpte precis en ny svensk titanspork, tappat min gamla Light My Fire, och en fisnk Fiskars skräddarsax. Båda betydligt billigare med frakt från USA. Kom ihåg att kolla eBay för ickebråttom-saker.

http://addnature.com/product.aspx?pf_id=TEARAIDTYPA

Sådan "tejp" har jag använt för att laga en reva i ett par gore-tex-regnbyxor. Funkade utmärkt. Det är som en stretchig film liksom. Om det är på en utsatt punkt kanske man skulle sy litet först dock.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips