Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim

Hej,
Jag skulle vilja ha tips på bästa lasthållaren för en Yoo-A-Kim. Vi har aeroporfil på takräcket så det verkar som att VKVs hållare inte passar vårt räcke. Kan man få VKVs kajakhållare att passa ett takräcke med aeroprofil?

Jag har tittat på Thules K-guard 840 men den verkar onödigt komplicerad med lås och jag tror inte den passar en så bred kajak. Är vadderat takräcke med laststöd kanske det bästa?

https://www.thule.com/sv-se/se/sport-rack/accessories/thule-windsurfing-pads-5603-_-560300


https://www.thule.com/sv-se/se/sport-rack/kayak-roof-racks/thule-kayak-support-_-520100

Andra lösningar?

Tacksam för tipps.
Per
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Grattis till en härlig kajak!

Dessa borde väl funka

http://www.kajaksaker.se/transport/transportvaggor

Eller så ber du Ankevik ta fram en som passar i spåret för Aeroprofil

Det bästa vore ju om han kunde anpassa för aeroprofil. Jag ska höra med vkv om den kan bistå med detta. Annars är kuddarna du förslog ett alternativ. Tror inte man behöver thules stödprofil om man har kajaken på plant på skrovet och fäster för och akter i bilen.
Tack för tippset!
 
Yoo-A-Kim är plan under så det räcker med rörisolering runt lasthållaren. Stöd i sidled typ vertikallastare är bra. Ha också tamp i för och akter till t ex bogserögla eller kofångare som extra säkerhet.

Thure
 
Yoo-A-Kim är plan under så det räcker med rörisolering runt lasthållaren. Stöd i sidled typ vertikallastare är bra. Ha också tamp i för och akter till t ex bogserögla eller kofångare som extra säkerhet.

Thure

Tack för svar, det var bra att höra att den ligger ok på skrovet. Ska definitivt ha för och akter förankring samt hålla mig under 80 km/h. Har monterat räcket med maximalt avstånd på bilens rails för att minska vridmomenten.
 
Jag vet inte hur Yoo-A-Kim passar, men jag har lastat även kajaker upp och ner. Det beror en del på hur sittbrunnarna passar mellan lastbågarna. En annan fördel blir att man får en bättre aerodynamisk form, som kan minska bränsleförbrukningen, i förhållande till att lasta rättvänd.

Svante
 
Har man långt överhäng och vill stabilisera kan man lägga en lättviktsstege (såklart fastsurrad i lastbågarna) under kajaken, antingen vanlig "personstege" eller kanske en kablestege. Men jag tror det går bra med rörisolering på lastbågarna, rep till bogserögla/krok/kofångare fram och bak och en höjdlastare att fästa i. Glöm inte märka ut överhäng fram och bak med tygtrasa dagtid och lampa i mörker (cykelbaklyse i snöre har funkat för mig). Tänk också på max taklast för bilen.

/Patrik
 
Vi har kört runt med kayaken en hel del. Bra att ha rails så man kan montera bågarna brett. Vi har thule quick draw som fästes på vardera sida på motorhuven som ett v i fören av kayaken, fixerar fören i sidled. aktern har vi fixerat mot draget. Takräcket och rails klarar 75 kg så det bör gå att ha en singelkayak med i framtiden. Botten är rejält stark med en aluminiumköl i bottenskarven. Har inte hittat läpligt skumblock för botten av kayaken till lastbågarna än. Det neilpryde block vi har far ganska illa av kölen vid längre turer. Jag tror man bör transportera kayaken upprätt eftersom den är plan och förstärkt i botten. Det är ett stort vindfång på taket så vid kraftig vind får man nog tänka två ggr innan man kör. Riktigt kul att kunna paddla med hela familjen inclusive campingutrustning. Vi har paddlat både öppet hav och sjösystem. Recomenderar att man skaffar stora täta packpåsar sen kan man lasta enorma mängder.
 
Jag har en gång fått lära mig att glasfiberkajaker är gjorda i överdel och underdel, och att dessa är hopfogade längs med kajakens sidor. Sidorna skulle enligt det resonemanget bli kraftigast, för fogen var stark/tjock. Därmed skulle det vara en fördel att transportera sådana kajaker stående på någon av sidorna, och lämpligen surrad mot en höglastare. Jag lägger dubbla isoleringsrör runt lastbågarna (mellan lastbåge och kajak) för att fördela ut trycket en aning. Och i likhet med många andra spänner jag för och akter ned mot bilens fram- och bakändar. Jag gör så med vår Albatross (stor 2:a) som har liknande mått som Yoo-A-Kim.
 
Jag har en gång fått lära mig att glasfiberkajaker är gjorda i överdel och underdel, och att dessa är hopfogade längs med kajakens sidor. Sidorna skulle enligt det resonemanget bli kraftigast, för fogen var stark/tjock. Därmed skulle det vara en fördel att transportera sådana kajaker stående på någon av sidorna, och lämpligen surrad mot en höglastare. Jag lägger dubbla isoleringsrör runt lastbågarna (mellan lastbåge och kajak) för att fördela ut trycket en aning. Och i likhet med många andra spänner jag för och akter ned mot bilens fram- och bakändar. Jag gör så med vår Albatross (stor 2:a) som har liknande mått som Yoo-A-Kim.

Stämmer på många kajaker men VKVs kajaker byggs i två halvor som plastas ihop utmed köllinjen och längsgående i mitten av däcket. Dessutom finns förstyvande längsgående skottvägg utmed relingen på Yoo-A-Kim. Fast det går trots detta att transportera Yoo-A-Kim med sidan nedåt.

Thure
 

Bilagor

  • Gräsö 08 075.jpg
    Gräsö 08 075.jpg
    62.5 KB · Visningar: 725
Stege med kölrullar

Jag använder en kapad AL stege som försetts med 3 kölrullar. Stegen fästs med spännband i takräcket. Använder motorhuvslåset för främre infästningen och dragkroken för den bakre. Har en transportvagn som sitter kvar på aktern även under transport, ses inte på bild.
 

Bilagor

  • IMG_0499.jpg
    IMG_0499.jpg
    27.2 KB · Visningar: 599
  • IMG_0500.jpg
    IMG_0500.jpg
    23.1 KB · Visningar: 590
  • IMG_0501_LI.jpg
    IMG_0501_LI.jpg
    16.2 KB · Visningar: 703
  • IMG_0502_LI.jpg
    IMG_0502_LI.jpg
    12.8 KB · Visningar: 660
  • IMG_0503_LI.jpg
    IMG_0503_LI.jpg
    16.5 KB · Visningar: 974

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips