Transport Kiruna flp - Abisko

Hej!

Sitter och planerar årets fjällvandring. Målet är Abisko (och sedan söderut i en dryg vecka). Bokade flyg, lördagen den 30e juni med ankomst 13.55, medan det fortfarande var billigt. Naturligtvis verkar det vara omöjligt att ta sig till Abisko så sent på en lördag eftermiddag under icke-högsäsong. Eftermiddagståget avgår kl 14.05 från Kiruna C och eftermiddagsbussen börjar inte gå förrän 14e juli. Finns det något annat alternativ än taxi tror ni? Är det någon som har åkt taxi från Kiruna flp till Abisko och minns vad kalaset gick på? Annars får vi väl titta på plan B, dvs. att börja från Nikkaluokta. Fast det är ju såklart trevligare att gå söderut...

Jag har för mig att det gick på ungefär 1000 kronor senast. Fast då var vi flera personer och taxibussen hade ett släp för alla ryggsäckar.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har skrivat ner priserna i 2009 för City Taxi Kiruna AB
De hadde priserna för 1 / 4 eller 8 personer
Kiruna - Flygplats 250 / 300 / 400 SEK
Kiruna - Abisko 800 / 1100 / 1500 SEK
Priserna kan ju vara högre nu, men så har man en första idee hur mycket det kan kosta.

Henning

Tack för uppgifterna! Nu är det bara en fråga om det är värt de extra kronorna att få starta i Abisko istället för Nikkaluokta.

Ge inte upp än - det finns flera saker du kan testa.

- Är du ensam (högst två), är det inte orealistiskt att försöka lifta. Enda gången jag flög fick jag lift direkt vid utfarten från flygplatsens parkering (jag väljer annars helst tåg, fast jag bor i Skåne).
- Spana in misstänkta vandrare på flyget (känns igen på kläder & packning ;)) och hör dig för om de skall åt samma håll, vill dela på taxikostnaden eller har löst transporten på annat sätt.
- Hör med fjällstationen om vilka som anländer den dagen - de har t ex en guidad vandring på Kungsleden som startar på eftermiddan, som ju folk måste ta sig till på något sätt. Eller så kör de själva någon transport och du/ni får haka på.

Det är inte farligt att improvisera - det värsta som kan hända är ju, att du/ni får slå ert första nattläger på ett helt oplanerat ställe ;).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips