Trangia med gas

Trangiakök med gastillsats är i teorin en mycket tilltalande lösning. Ett oslagbart vindskydd och stabil uppsättning borde väl kompensera för några gram ökad vikt. Många aktiva friluftsmänniskor tar ändå konsekvent avstånd ifrån denna lösning utan att riktigt kunna förklara varför. Vad är hemligheten? Är det rädsla för STF-stämpeln och titan-hystering som spökar?
Hur ser verkligheten egentligen ut? Hur fungerar det i praktiken? Finns det några med goda eller dåliga erfarenheter? Det finns några olika tillverkare av gastillsatserna, vilken fungerar bäst?

Trangia rules!

Jag tror att många blir lite förblindade av kökets vikt och inte riktigt tänker på att även "titanköket Allan" kräver kastruller. Sen undrar jag om inte vindskyddet sparar in minst lika mycket bränsle som sin egen vikt. Om inte så kan det vara värt några extra gram, eller t.o.m. hekto att få slippa sitta inne i tältabsiden och laga mat så fort det blåser det minsta. Dessutom står köket mycket stadigt.

Du har nog rätt i att "töntstämpeln" väger tungt, men är det mindre töntigt att laga maten på någon sorts skranglig metallspindel?

Annars föredrar jag nog bensinbrännare i Trangiat. Fungerar hela året. Fotogen är också OK men med bensin så klarar du dig utan förvärmningsspriten. Själv använder jag ett Nova. En kompis monterade sitt Whisperlite i ett Trangia med hjälp av Optimus adapter för Novan plus lite hemslöjd.

Per

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Gas är bomben!

Håller med Per om att de extra gram/hekto man får för vindskydd och gastillsats är helt klart försumbara...

Har haft mitt trangia med deras egen gastillsats i över tio år - och den fungerar fortfarande hur bra som helst! Dessutom så blir det inte lika skitigt och svårdiskat som om du bränner av bensin under kastrullerna - så du kan spara in vikt på diskmedlet oxå ;-)

Så om du skall paddla ellr liknande och det inte gör något med några gram extra - ta med hela kittet!

Ganska nöjd

Jag har använt gastillsats själv ett antal år och tycker det funkar rätt bra, i alla fall på sommaren.

När tempen kryper ner mot nollan är det irriterande dålig krut i det, trots butan-propan-blandning. Men jag såg i globetrotters senaste katalog att de hade några gasburkar med mer propan i blandningen. Såg ut att passa till vanlig skrivgänga. Mycket dyrare, men kanske prisvärt om det är kallt. (Snow Peak tror jag att det hette, jag såg det i katalogen men jag hittar inte gasburkarna på globetrotters hemsida nu av någon anledning).

Ett annat problem är att det är svårt att steka. Stekjärnet kommer helt enkelt för långt från brännaren. Jag funderar på att skaffa en separat brännare (Primus Technotrail?) just för att steka. Annars kan man kanske lyfta av överdelen av vindskyddet från Trangiat, och fixa något annat slags stöd för stekjärnet.

/ Lennart

Enbart gas!

Spritköket ska pensioneras. Ska enbart använda gas dom närmaste vandringarna. Köpte Trangias gasbrännare och tror att den kommer att fungera bra till Trangia-köket. Har tidigare kombinerat med en fristående Primus lättvikts-brännare och spritköket, men gas har bättre verkningsgrad. Instämmer med Lennart vad gäller stekning (eldar för kråkorna). Vill bara nämna att jag hade ett ärende in på Micro och ser att dom säljer gasbehållare med gänga som passar till Primus-brännare. Den stora behållaren kommer från Coleman! och har blandningen 70/30, alltså högre halt av propan än Primus egna flaskor men till samma pris som Primus egen stora flaska= 89kr. (vet i och för sig inte vad priset är normalt på den blandningen, har bara använt mig av Primusgas tidigare) MVH JP

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips