Trangia detaljer

Man kan inte reglera om du kör vätskematat från tub med GB74 - utan det är fullfart som gäller, tills man vände upp tuben igen och vätskan i slangen har brunnit ur - annars kan man få dom där eldbollarna och slang som orma sig av tryckvågorna, som i grunden beror på stötkokning i förgasarröret.

Skall sådant fungera bra så måste man ha en strypning strax innan förgasarröret så att det bara 'blöder' fram lite vätska i sakta mak, och då blir det otillräcklig när man kör på ren gas senare och lätt sätts igen.

Kort sagt GB74 är avsedd för gas, inget annat, även om det går att fuska lite med upp och nedvänd campingasoltub med _helt_ öppen kran!!.

---

Riktiga MF-kök som Optimus Nova och senare Polaris (som även tar gas) så styr man på den förgasade bränslet inne i centrum av köket efter förgasningen med ventilnål och inte på vätskedelen före förgasningen - det finns trangiaadapter till dessa.

Observera - MF-brännare av denna typ har lägre verkningsgrad än trangias GB74-bännare (som egentligen är en Primusbrännare och gör ett förbaskat bra jobb som brännare just i Trangian) och det beror på att de är koppbrännare och högre gashastigheter under grytan och mindre tid på sig att lämna av värmen samt mer uppblandad med luft som kyler.

Primus Omnifuel är för stor för trangian och har dålig reglerområde (den är reamotor för is och snösmältning ungefär, inget för känslig såskok...) även om en del har byggt adaptrar för dem, bättre val och stämmer bättre med trangiakökets kapacitet och med bättre reglerområde är Primus Omnilite, där kan man också använda optimus adapter för Tragia-köket men kanske får vara bredd på lite modifieringar på denna för att passa.
 
Jag kanske är lite väl lättskrämd, men tror jag föredrar något som känns lite mer kontrollerat än
de eldbollar jag fick... Har kollat efter brännare med nålreglering i brännaren, men har ännu inte
lyckats hitta något som jag tror skulle fungera med Trangia. Någon som har förslag på lösningar?
Sätt ett Optimus Polaris i Trangias hållare för X2-brännaren och tag upp ett hål i vindskyddet för reglerspaken
(enligt den här tråden) - och du har ett Trangia som du i princip kan elda vad du vill i, inklusive flytande gasol...
Funkar utmärkt med campinggasol i flytande form, jag kör oftast mitt så - när det är gasdrift som gäller och
fotogen känns för meckigt...
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
"""Primus Omnifuel är för stor för trangian och har dålig reglerområde (den är reamotor för is och snösmältning ungefär, inget för känslig såskok...) även om en del har byggt adaptrar för dem, bättre val och stämmer bättre med trangiakökets kapacitet och med bättre reglerområde är Primus Omnilite, där kan man också använda optimus adapter för Tragia-köket men kanske får vara bredd på lite modifieringar på denna för att passa.
"""

Stämmer verkligen att det är en kraftfull brännare. Med ljuddämparen från Bernie blir det dock en tyst och snäll brännare som går att reglera för småkokning, sjuda. Jag har byggt in den i en äldre Trangia 25 och gjort en frikostigt stor öppning för både vred och slang.

Jag har aldrig testat att vätskemata med gasburk men det ska jag prova. Kör enligt din rekommendation munstycket för gas även om jag för det mesta använder alkylatbensin och det funkar mycket bättte.
 
Man ska inte låta sig skrämmas av att det blir "fullfart" när man kör vätskematat.
Det funkar bra, och jag kör min trangia (GB74) vätskematat regelbundet höst och vår...
Jag kanske är lite väl lättskrämd, men tror jag föredrar något
som känns lite mer kontrollerat än de eldbollar jag fick...
Jag blev lite nyfiken / fundersam över hur ni kan komma till två så disparata upplevelser av att vätskemata
GB74:an, en brännare som många anser att det går att mata med upp-och-ned-vänd gaskanister - om man
måste... Så det blev till att experimentera lite ute på altanen:

13 grader i luften och ungefär detsamma i gas och köket vid starten. Halvfull behållare med ogräsbrännargas,
35% propan och 65% butan. Halvliter med vanligt kallvatten i kastrullen, mestadels för att kunna ha en kastrull
på plats för att göra testet mer verklighetstroget. För att stressa brännaren lite så tände jag den med behållaren
inverterad, jag förvärmde alltså inte med gasformigt bränsle först (vilket man SKALL göra!). Vidöppen regler-
ventil naturligtvis.

Hm, det pulserar och stötbrinner, visst - men några eldbollar som märks ovan / utanför övre vindskyddet
blir det inte. Så min slutsats blir att beteendet vid vätskematning av GB74:an nog är rent individberoende,
antingen avseende brännaren - eller operatören... ;) Så: är det för kallt för gasmatad butankörning så skulle
åtminstone inte jag tveka över att köra vätskematat - om GB74:an vore den enda brännaren till Trangiat jag
hade tillgänglig. Men jag skulle också undvika att hålla huvudet / kalufsen ovanför köket... :)

När jag la behållaren ned och körde gasmatat (då stormkokade vattnet sedan länge) så upphörde pulsationerna
omgående och det blev det vanliga jämna väsandet från en gasbrännare på fullt pådrag. Och påtaglig eldning
för kråkorna med andra ord... Uppställningen vid provet, vätskematat och precis nyss tänt till vänster och gas-
matat precis före avstängning till höger:
 

Bilagor

  • PICT8869B-72dpi.jpg
    PICT8869B-72dpi.jpg
    68.6 KB · Visningar: 603
Den lite, för många, otäcka upplevelsen sker när man försöker reglera ned farten med kran när man kör i vätskedrift och kort sagt stryper rörelserna i vätskepelaren i slangen, och om hur det beter sig beror till stor del hur elastisk slangen är innanför metallflätningen och kan vara olika mellan batcher och generation samt ålder av använda slang.

Man kan hitta lägen där det brinner stabilt (lagom friktion i vätskepelaren så att rörelserna från stötkokningen i förgasarröret hela tiden dämpas till väldigt små rörelser), drar till kanske för hårt i en justering på ventilen och gas/vätskan kan inte längre röra sig in i tuben och trycket sticker iväg högt upp och man får ormandet av slangen och hostandet i brännaren då trycken blir väldigt hög (säkert över 20 Bar) när gasbubblorna i förgasarröret försöker trycka tillbaka vätskan men är stumt (dvs. kran stängd/nära stängd) och det är bara slangens fjädring kvar att arbeta med

Med andra ord skall man inte försöka hindra/stänga ned en pustande gasolbrännare och ormande slang genom att stänga ventilen - utan tvärt om - öppna det helt!!! - dvs. helt tvärt emot vad man inituivt vill göra för att få stopp på beteendet...
 
Ytterligare en tanke om det där bågformade förvärmningsröret. Jag gissar att en tillverkare av kök med slang måste sätta dit ett sådant. Av flera anledningar. Dels om tuben av någon anledning skulle välta eller hamna upp och ner. Dels för att alla som känner till vätskematning kommer att räkna med att köket ska gå att använda så.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips