Trangia adapter no 9101

I fall fler undrar:
Pratade nyss med Optimus och det verkar som om jag har den gamla tappen på mitt kök (6.1 mm). Enligt dem så är orsaken till att ett antal tappar gett sig ett tillverkningsfel kombinerat med något klen design. Muttern på den gamla versionen har gärna gängat av sig och har man sedan dragit åt den när köket varit varmt, frestar det ytterligare på tappen.
Ett antal av köken med materialfelet gick ut innan det upptäcktes och de flesta distribuerades i Sverige.

Jag fick tyvärr ett med gamla tappen, men förhoppningsvis utan materialfel. :)

Hur som helst så är det inga problem med garantin om tappen skulle ge sig.

Svar från Optimus

Hej Magnus och ni andra,

Den nya Trangia-adaptern (artnr 9101) till no.80 NOVA är modifierad i endast en punkt: hålet i bygel och spritskål är förstorat. Detta för att klara av en större diameter på den gängade bottentappen i brännaren. Vid infästningen är den nya tappen ca 8mm mot tidigare 6mm.

För att den nya adaptern ska passa även äldre NOVA-brännare (med diameter 6mm) ingår en bricka som monteras mellan adapter och brännare.

Den gamla Trangia-adaptern (artnr 9100) passar EJ till brännare med den nya gängade bottentappen.

Om ni köper adapter från Trangia till en NOVA med den nya bottentappen, var noga med att kontrollera att den har en håldiameter på 8mm.

Om ni vill få snabba och korrekta svar på denna typ av frågor rekommenderar jag att vända er direkt till tillverkaren eller leverantören. Vi finns tillgängliga både på telefon och epost, och kan oftast ge svar direkt.

Med vänliga hälsningar,
Joel Svedlund
Optimus

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag har svårt att få tag på den nya adapter. Affären jag köpt brännaren hos skyller på att triangafolket precis har börjat efter semestern osv osv.

Däremot har dom gott om gamla adaptrar. Är det inte så att man kan borra upp en gammal adapter till 8mm för att passa den nya brännaren, eller skiljer sig den nya på fler punkter?

Fredrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips