Tranfer till vandringslederna

Transfer till vandringslederna

Jag har inte vandrat i de Svenska fjällen (dock en del i Alperna) och undrar hur man lägger upp en resa? Dvs hur tar jag mig till och från vandringslederna om jag tar tåget norrut? Går det dagliga tex bussar? Kan man hitta info om detta någonstans. Många gör detta, så svaret är ju uppenbart, men jag vill ändå höra mig för lite... Mer precist tänker jag på Abisko och Kebnekajse
[Ändrat av johand 2001-09-02 kl 15:47]

inte långt

i Abisko när man stiger av tåget vid Abisko Turist så är det högst 200 meter till Kungsledens startportal.

Ska man till Nikkaluokta och Kebnekaise så stiger man av tåget i Kiruna, därefter är det 67 km bussresa till Nikkluokta. Bussen stannar vid järnvägsstationen.Väl framme i Nikkaluokta återstår 19 km till Kebnekaise. Dit kommer man med hjälp av vandring, båt (6 km av sträckan) eller helikopter (pris drygt 400 kr).PÅ vintern kan man bli skjutsad med bandvagn för pris 150 kr (år 2000).

Jag brukar använda http://www.samtrafiken.se när jag kollar tåg/busstider.

MVH Mats
[Ändrat av mafr 2001-09-02 kl 17:04]

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Bagage

Ett litet tips: Det går att skicka en väska e dyl med bussgods från t ex Nikkaluokta till Abisko. På så sätt kan du ha rena kläder för hemresan utan att behöva bära dem med hela vägen.

Bertil

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips