Trafikdata till Nüvi 360?

Är det någon här som har lyckats få en Nüvi 360 att ta emot trafikinformation, exempelvis via en GTM 12? I Sverige, menar jag då.

I så fall skulle jag vilja ha en skärmdump av bilden "GTM status", när mottagningen fungerar. Min är död som en sill.

Anders
 
Jaha, det visade sig att om jag tillgriper metoden att mata Nüvin via datorns USB-anslutning, då fungerar det. Den är tydligen tillräckligt tyst för att inte störa ut radiomottagningen.

Anders
 
Det är ju bara att sätta en FM-radio intill och lyssna. Switchande omvandlare som jobbar på höga frekvenser stör nog mycket mer. Förmodar att även Garmins tolv till fem volts omvandlare är switchande. Tystast är väl 4,8 V NiMH.
 
Javisst, man får ju en uppfattning om nivån på så sätt. Men det vill till praktiska prov för att kunna avgöra vad som är tillräckligt tyst.

Anders
 
Nä, åtminstone inte i Sverige.
Här täcks viktigare statliga vägar (nummer 4-399), viktigare gator i större städer samt viktigare färjelägen och liknande.

Vad som är viktigare undandrar sig min bedömning. Det går att anmäla sig som seriöst intresserad och få en kopia av den "Location Table" som definierar vilka platser som täcks, om man vill.

Anders
 
Hej!
Frågan är vad Garmin (C550) gör med informationen? körde från Markaryd till Malmö på E6 i måndags kväll och kom till Landskrona och där var det stopp. Tittade i trafikinfo och där stod det att vägen var avstängd pga olycka! jag trodde att den i det läget skulle beräknat en ny rutt innan jag fastnade i kön. Jag har valt att undvika trafik i Undvikand menyen.
/Johan
 
Fick du inte en röd triangel i kartbilden, samt röstmeddelandet "Trafik längre fram"?
Det är det i alla fall meningen att du ska få. Då trycker du på triangeln, ser vad som har hänt och trycker på "Undvik".

Den räknar inte ut en annan rutt på eget bevåg, för att undvika att förbrylla användaren med till synes säregna vägval.

Har du GTM 20 eller GTM 21? Bor du i närheten av Markaryd, eller var det bara en slump?

Anders
 
Nej, jag fick inte någon röd triangel i bilden, då jag tittade i trafikinfon så fanns inte där heller någon "undvik" knapp, däremot för vägarbetete utanför Helsingborg fanns möjlighet att trycka på undvik i trafikinfo. Men även vid vägarbete bör väll GPS:en varna att rutten går via ett vägarbete eller skall man själv hålla koll på detta?
Slump? jag var där för maten (lunch på hotellet) och så var jag tvungen att jobba lite också.

/Johan
 
Det var inte möjligen så då, att det var fel på trafikinformationen, så att den bara visades för den andra färdriktningen? Jag har varit med om det tidigare, att det inte stämde. På en motorväg tycker då c550 att det inte är ett problem, om norrgående är spärrad när du ska söderut. I så fall har någon lagt in uppgifterna felaktigt.

Den varnar för gula och röda bekymmer, inte för gröna. Är de gröna får du själv hålla reda på det, då de gröna vanligtvis inte är till mycket besvär.

Att jag undrade över Markaryd var bara för att jag bor i närheten, i så fall.

Anders
 
apersson850; sa:
Det var inte möjligen så då, att det var fel på trafikinformationen, så att den bara visades för den andra färdriktningen? Jag har varit med om det tidigare, att det inte stämde. På en motorväg tycker då c550 att det inte är ett problem, om norrgående är spärrad när du ska söderut. I så fall har någon lagt in uppgifterna felaktigt.


Anders

Jag satt och funderade över hur det såg ut i bilden och jag tror faktist att den röd/rosa markeringen var för norrgående körfält, skall kolla med vägverket om dom har några loggar över sänd information.

Johan
 
Jag stod själv strax norr om Helsingborg S i april, i en timme, medan de städade upp efter någon stackare som gett sig ut på E6 i fel riktning. Det var tydligen något fel på skyltningen där, för det var andra gången på en vecka.

Nåväl, c550 visade trafikproblemet efter en stund (att det inte kom i tid för oss kan jag förstå, för vi var bara en kilometer bort när det small), men i meddelandet stod att vägen var avstängd i norrgående riktning. Det var den alltså inte, utan det var tvärtom.

Utanför Ljungby är det fel på trafikdata i City Navigator v8. Ljungby S visas vid Ljungby N, och tvärtom. Om det är namnet eller platsen det är fel på är ju omöjligt att veta, när jag inte vet hur det utskickade meddelandet ser ut.
Jag har inte haft möjlighet att kolla om det är likadant i City Navigator v9 än. Det har inte varit något meddelande för just den platsen än, som jag har sett. Eller åtminstone inte sedan jag fick en ny 12 VDC laddare, en som inte stör ut trafikmottagningen i Nüvi (och även i c550, om den är i närheten).

Om det var fel på kartans platskoder, eller på utlagd information, i april, det kan jag inte heller veta.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lagerstrom Problem med TMC (trafikdata) Navigering 13
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
Grönt är skönt Göra .jnx av geotaggad tiff till hackad Garmin Navigering 0
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Brus-Nilsson Bättre baskarta till Garmi Montana Navigering 1
freij.j mest detaljerad gratiskarta till android ? Navigering 11
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.