Trätan om rättsstavning

Helt riktigt påpekande av MorganN. Undertecknad råkade i hastigheten genant nog felstava trådrubriken (rättsstavning) med ett "s" för mycket. Att rätta trådrubriken visade sig tekniskt omöjligt. Endast inläggen och deras rubriker kan ändras av vederbörande debattör. Måhända admin eller annan adekvat högra makt vill förbarma sig och rättstava trådrubiken?
mvh
Islägg

Att även trådrubriken var felstavad hade jag inte ens lagt märke till. Jag tänkte närmast på forumets namn: Långfärdskridsko
 
Jag har en svag misstanke om att forumet för "Långfärdsstakning" inte riktigt har de rätta förutsättningarna att bli lika populärt som detta forum :-0

Och sen slog det mig även att forumet för "Stavåkning" inte heller har några större framgångsförutsättningar eftersom det kommer att bli enormt svårt att åka på ytterskär på en stav.
 
Benåkning då?

Och sen slog det mig även att forumet för "Stavåkning" inte heller har några större framgångsförutsättningar eftersom det kommer att bli enormt svårt att åka på ytterskär på en stav.
"Benåkning" går däremot alldeles utmärkt. Redan de gamla vikingarna for fram på skridskor gjorda av djurben, sk isläggar. Till skillnad från dagens ortodoxa benåkare begagnade de stavar. :eek:)
 
Jag tycker att det vore synd att inte bejaka glädjen att åka i motvind på lättåkta isar

Men förtar inte lättåkta isar en del av njutningen med motvinden? Tycker du inte det vore ännu härligare att åka på tungåkta isar i motvind? Helst med några decimeters snöslask ovanpå isen... ;-)
 
Men förtar inte lättåkta isar en del av njutningen med motvinden? Tycker du inte det vore ännu härligare att åka på tungåkta isar i motvind? Helst med några decimeters snöslask ovanpå isen... ;-)

Nästan alla förhållanden har sin tjusning och sina utmaningar. Njutbarheten är varierande.

Rejäl medvind kan vara farlig om man inte hinner med att upptäcka farligheter i isens struktur. Motvind är då lite tryggare.

Thure
 
-----------------------------------------
Ursprungligen postat av pausch
Men förtar inte lättåkta isar en del av njutningen med motvinden? Tycker du inte det vore ännu härligare att åka på tungåkta isar i motvind? Helst med några decimeters snöslask ovanpå isen... ;-)
-----------------------------------------

Nästan alla förhållanden har sin tjusning och sina utmaningar. Njutbarheten är varierande.
Rejäl medvind kan vara farlig om man inte hinner med att upptäcka farligheter i isens struktur. Motvind är då lite tryggare.
Thure

Du verkar ha tagit mitt skämt lite väl allvarligt....

Självfallet har du rätt i att rejäl medvind har sina risker - men just den risken åtgärdas med att man inte åker rakt i medvindens riktning, utan istället åker i sick-sack så man sällan har medvinden rakt i ryggen. Annars måste man ofta stå och bromsa om man vill slippa stå på näsan eller få sig ett bad....

Här handlar det egentligen om riskerna med att åka fort - det ger mindre tillgänglig tid att upptäcka farligheter. Och den som är van vid att åka fort, som t.ex. du, kanske uppskattar motvinden just för att den ger dig möjlighet att åka fort relativt luften, men samtidigt inte farligt fort relativt isen. Ett annat sätt att hantera det är förstås att dämpa den egna fortåkningslusten lite och istället ta det lite lugnare.

En parallell: flygplan försöker i regel starta och landa i motvind, inte i medvind - när planet väl är i luften förlorar begreppet motvind/medvind sin relevans för då är det bara hastigheten relativt luften som märks. Men åker man segelbåt föredrar man nog medvind framför motvind.
 
Vet inte om det på något sätt är bestämt hur man ska ta sig fram på isen med hjälp av skridskor.
Namnet "långfärdsskridsko" betyder väl " lång färd på skridsko, eller hur ?

Skridskorna behöver väl inte absolut va långa ?, men vi vet ju att det är lämpligast om man ska åka långt.

Har ett par gamla 1800-tals skridskor som är lite längre än vanliga skridskor, läderremmarna har förtvinat sedan länge, men tänkte renovera upp dem och testa.
Skenan är ganska tjock, så de ska nog funka bra på olika isar.

Har hört talas om att det åkts på lårben av älg förr i tiden, hur nu det gått till...,är det något som någon annan hört det med ?
 
Ja herrejösses vad många kan lägga kraft och åsikter om hur andra individer åker skridskor...

För egen del anser jag att folk får åka skridskor precis hur som helst såvida man inte åker med huvudet under armen. :)

Ang. snabbhet så är det min personliga åsikt att det snabbaste sättet att åka på är med mina skidstavar (skejt) samt skridskor med skejtpjäxor. I ordentlig medvind är det snabbast sättet att åka, på växel fem dvs samma teknik som sprintskidåkare använder vid nedförsåkning och målgång i fri stil och eller som en sprintskridskoåkare använder.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.