Träningsprogram på iPhone

Någonstans på Utsidan finns det en rekommendation av programmet Runkeeper för iPhone. Jag har provat det en kort tid. Jag tycker inte om programmet. För att det skall fungera bra bör man lagra data på en central webserver. Något, som enligt mitt sett att se på saken, är mycket olämpligt. Om fel personer kommer åt detta så kan det användas olämpligt. Även i övrigt tyckte jag att programmet var dåligt. - Men det passar kanske andra personer?

Nu provar jag Walkmeter och är mycket nöjd. Data lagas lokalt i iPhone men kan exporteras till egen e-mail adress. Data lagras i en lokal kalender. Man kan summera dagsvis, veckovis, månadsvis. Man kan ha flera olika 'träningsrundor'.

Jag har inte gjort någon heltäckande undersökning (och tänker inte göra någon heller). Det kan alltså finnas andra applikationer som är lika bra som Walkmeter eller bättre.
 
Hur ofta loggar den positionen när man är ute? Min erfarenhet av Runkeeper är att den har en tendens att "gena" i kurvorna, vilket jag tolkar som att den har ett visst tidsintervall mellan loggningarna, och om man gör en tvär sväng mellan två positionsangivelser så får man det inte riktigt exakt.

Dessutom undrar jag hur träningssummeringen ser ut per vecka. Kan man få den uppdelad per aktivitet? Det vill säga löpning för sig, skridsko för seg etc. Runkeeper gör olikfärgade staplar, men lägger ändå ihop alla olika sorter i veckosummeringen vilket gör att siffrorna blir lite missvisande.

De här träningsrundorna du nämner. Hur funkar de? Är man ute och springer så känner den väl av var och hur man springer, och man ser hur långt det blir. Men vad har man för intresse av att lägga in rundor på förhand?

Får man dessutom någon form av feedback medan man springer, kilometertider etc? Eller ser man bara det i efterhand?

Och hur funkar det om man vill spela musik etc under rundan. Är det integrerat i programmet eller får man sätta på den i Ipod först?

/Johan
 
Oj! Jag använder programmet huvudsakligen för att kolla om jag gått / promenerat tillräckligt långt under veckan.

Informationen från iTunes och hemsidan http://www.abvio.com/walkmeter/ bör kunna besvara en del av dina frågor bättre än vad jag kan.

GPS noggrannhet -Aldrig funderat över detta. Vet ej.

Man kan lagra olika rutter. Sen kan man få redovisning antigen per rutt eller per dag / vecka / månad. Per dag så visas varje rutt för sig.

Man behöver inte lägga in några rutter i förväg men om tror att man kommer att använda samma rutt fler gånger så kan man spara den med lämpligt namn. Detta kan sen användas för att jämföra hur bra/dåligt man gått / promenerat de olika gångerna.

Man kan se efter hur det går under tiden. (Se reklamen.)

Musik samtidigt? - Ingen aning. Men enligt hjälpsidorna så skall man kunna starta iPod / musik och sen Walkmeter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jon j skräddarsydda träningsprogram? Träning och hälsa 0
engstrom Träningsprogram ? Träning och hälsa 15
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 13
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
olaab Tips på bra enkel tränings klocka till frun i huset :-) Träning och hälsa 30
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
Xfinger Vad heter dessa övningar på engelska?? Träning och hälsa 1
tango Kvalitet och precision: Garmins pulsmätning på handleden? Träning och hälsa 9
salvion Hälsporre under fotsulan fram på foten? Träning och hälsa 7
arjemma Mäta kalorier på ett ungefär Träning och hälsa 21
fiint träna på vintern. Träning och hälsa 15
vojma Träna för 12-milatur på sex månader Träning och hälsa 18
Vildstjärna Tips på pulsband som inte glider ner Träning och hälsa 13
Pumba Personlig tränare på nätet ? Träning och hälsa 8
camoscio Jakten på en personlig tränare Träning och hälsa 0
super mario Hur lär man sig lyssna på kroppen? Träning och hälsa 7
zzeezz Intervall på motioncykel? Träning och hälsa 4
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
srpp "Husmorstips" om imma på simglasögon? Träning och hälsa 21
johan_e Tips på hemsida! Träning och hälsa 0
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
Erik_Strid Tips på tränings schema? Träning och hälsa 3
Flipper Förhårdnader på stortåns insida, barn Träning och hälsa 0
museo12 Tips på roddmaskin!? Träning och hälsa 12
RN Haparanda - Ystad på enhjuling på 23 dagar Träning och hälsa 1
mellgren Dags att testa på multisport! Träning och hälsa 0
ekis Knäträning på balansplatta Träning och hälsa 10
DaCiss Vad skall pulsen ligga på för bäst fettförbränning? Träning och hälsa 26
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
PerHenrik Tips på proteindrink Träning och hälsa 4
Albertsson Träna på morgonen ? Träning och hälsa 9
GustavOh Ont på insidan av knät Träning och hälsa 10
madir Kärlek på träningen? Träning och hälsa 12
pagren Träna på baksmällan? Träning och hälsa 40
A.S. ECCO ger sig in på löpmarknaden! Träning och hälsa 0
Roffis Vandringens effekt på löpträningen Träning och hälsa 0
d.a.n.i.e.l Springa på Långholmen & Reimersholme Träning och hälsa 6
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
abel Tips på träninsslinga i Stockholm Träning och hälsa 9
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Nissan Lägga på mig mer kilo-Hur göra?? Träning och hälsa 25
bigfoot Löpning på vintern Träning och hälsa 24
peppe_malmqvist Höjden på Hammarbybacken? Träning och hälsa 3
bash Klassiker på G Träning och hälsa 8
JET Tips på träning inför skidsäsongen Träning och hälsa 12
Hibernate Tips på böcker kring triatlon sökes! Träning och hälsa 2
8185 Måste smärtan sitta på utsidan knät? Träning och hälsa 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.