Träningsprogram på iPhone

Någonstans på Utsidan finns det en rekommendation av programmet Runkeeper för iPhone. Jag har provat det en kort tid. Jag tycker inte om programmet. För att det skall fungera bra bör man lagra data på en central webserver. Något, som enligt mitt sett att se på saken, är mycket olämpligt. Om fel personer kommer åt detta så kan det användas olämpligt. Även i övrigt tyckte jag att programmet var dåligt. - Men det passar kanske andra personer?

Nu provar jag Walkmeter och är mycket nöjd. Data lagas lokalt i iPhone men kan exporteras till egen e-mail adress. Data lagras i en lokal kalender. Man kan summera dagsvis, veckovis, månadsvis. Man kan ha flera olika 'träningsrundor'.

Jag har inte gjort någon heltäckande undersökning (och tänker inte göra någon heller). Det kan alltså finnas andra applikationer som är lika bra som Walkmeter eller bättre.

Hur ofta loggar den positionen när man är ute? Min erfarenhet av Runkeeper är att den har en tendens att "gena" i kurvorna, vilket jag tolkar som att den har ett visst tidsintervall mellan loggningarna, och om man gör en tvär sväng mellan två positionsangivelser så får man det inte riktigt exakt.

Dessutom undrar jag hur träningssummeringen ser ut per vecka. Kan man få den uppdelad per aktivitet? Det vill säga löpning för sig, skridsko för seg etc. Runkeeper gör olikfärgade staplar, men lägger ändå ihop alla olika sorter i veckosummeringen vilket gör att siffrorna blir lite missvisande.

De här träningsrundorna du nämner. Hur funkar de? Är man ute och springer så känner den väl av var och hur man springer, och man ser hur långt det blir. Men vad har man för intresse av att lägga in rundor på förhand?

Får man dessutom någon form av feedback medan man springer, kilometertider etc? Eller ser man bara det i efterhand?

Och hur funkar det om man vill spela musik etc under rundan. Är det integrerat i programmet eller får man sätta på den i Ipod först?

/Johan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Oj! Jag använder programmet huvudsakligen för att kolla om jag gått / promenerat tillräckligt långt under veckan.

Informationen från iTunes och hemsidan http://www.abvio.com/walkmeter/ bör kunna besvara en del av dina frågor bättre än vad jag kan.

GPS noggrannhet -Aldrig funderat över detta. Vet ej.

Man kan lagra olika rutter. Sen kan man få redovisning antigen per rutt eller per dag / vecka / månad. Per dag så visas varje rutt för sig.

Man behöver inte lägga in några rutter i förväg men om tror att man kommer att använda samma rutt fler gånger så kan man spara den med lämpligt namn. Detta kan sen användas för att jämföra hur bra/dåligt man gått / promenerat de olika gångerna.

Man kan se efter hur det går under tiden. (Se reklamen.)

Musik samtidigt? - Ingen aning. Men enligt hjälpsidorna så skall man kunna starta iPod / musik och sen Walkmeter.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips