Träning och halsont?

Hej,

Sitter och funderar över om det skall bli träning till kvällen eller ej...

Har haft halv-ont i halsen de senaste dagrna, och det blir inte bättre.
Har uteslutit löpträningen, men funderar över ett pass styrketräning, medel till halv tungt pass.

Finns det någon som har några bra förhållningsregler vid lättare förkylningar/halsont, lite lätt allmän risig?

Jag har småbarn hemma, och det känns som man alltid, mer eller mindra har någon "bagge i sig"...
Eller allt för ofta för att jämt bara skippa träningen totalt (då blir det allt för få pass...)

Hälsningar Johan

Halsont ska man inte ska strunta i enligt de som vet. Det är ett av symptomen på virus som kan orsaka hjärtmuskelinflammation (även om det inte behöver vara det). Dumt att chansa i vilket fall.

Annars så brukar jag gå mycket på hur kroppen känns.. det varningssystemet bör ju vara ganska finslipat. Sticker pulsen iväg mer än vanligt eller om jag känner mig mycket svagare/darrigare än vanligt när jag lyfter så försöker jag ta det lugnare. Lättare sagt än gjort dock.

En intressant länk:
http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/artiklar/infe.html

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
träna aldrig med halsont, får du ont när du sväljer så kan det kosta betydligt mer än du önskar med träning.. hjärtat kan få ta emot mer än det pallar och styrketräning är inte på något sätt säkrare..

Almquist; sa:
Jag har småbarn hemma, och det känns som man alltid, mer eller mindra har någon "bagge i sig"...
Det är inte bara positivt med de små liven.
Mitt recept mot barnbaskilusker är mycket sömn och enchinea-preparat. Ta en promenad om halsen svider, frisk luft får dig dessutom att sova bra. Om du vet att du får en natt full av avbrott i sömnen så gå och lägg dig samtidigt som barnet.

Vila

Almquist; sa:
Hej,

Sitter och funderar över om det skall bli träning till kvällen eller ej...

Har haft halv-ont i halsen de senaste dagrna, och det blir inte bättre.
Har uteslutit löpträningen, men funderar över ett pass styrketräning, medel till halv tungt pass.

Finns det någon som har några bra förhållningsregler vid lättare förkylningar/halsont, lite lätt allmän risig?

Eller allt för ofta för att jämt bara skippa träningen totalt (då blir det allt för få pass...)

Hälsningar Johan

Har du halsont eller andra symptom på infektion (t ex förhöjd vilopuls) så behöver du inte ens fundera, gör aldrig något mer anträngande än lätt aktivitet typ promenad/motsvarande. Träna ordentligt när du är 100 % istället, du tjänar på det i långa loppet.

Mvh,

//J

Träningen inställd!

Hej,

Tack för alla goda och välmenande råd!

Jag har ställt in träningen, och tagit morgondagens fotbollsträningen med Brankåren ur tankarna.

Risken och konsekvenserna av att träna med halsont känns så mycket värre än vinsten av ett pass, så det blir "sofflocklet" i stället;)

Tack igen för alla tips och råd!!

Mvh Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips