Träning med kanot???

En liten fråga bara!
Hur tränar man paddling om man inte har tillgång till kanot/kajak etc.
Om någon skulle ha något förslag så är det bara att knappa ner några rader.
Tack på förhand! Jag håller till i Sthlms området.
Eghammar
 
Vinterträning

Det är svårt att bli bättre kanotist utan att vara ute på vattnet. Till största delen är det tekniken som ger förbättring och det går inte att komma ifrån att man måste paddla då. Tänker du på vinterträningen så har jag bra koll på vad som kan förbättra kapaciteten tills isen släpper.

Kanotister tränar framförallt kondition eftersom det är den viktigaste fysiska förutsättningen. Löpning, skidor, simning och roddmaskin. Försök hitta konditionsgrenar som aktiverar överkroppen.

Styrkan för en kanotist har traditionsenligt inriktats på överkroppen. Det är viktigast att ha en stark rygg och mage. Latsen, triceps, korsrygg och mage skall definitivt tränas mest. Bröst och biceps är faktist inte så aktiverade vid paddeltekniken.

Om man inte har en egen kanot så är det bara att ta kontakt med någon av klubbarna i Stockholm. De brukar ha klubbkanoter som går att låna.

Kör hårt / Gustaf Hedin tierra.se

Örnsbergs kanotsällskap
Box 9240 , 102 73 Stockholm
08 - 84 70 39

Stockholm Kajakklubb
Smedsuddsvägen 23 , 112 35 Stockholm
08 - 618 55 08

Järfälla Kanot- och Roddklubb
Minutgr 45 , 177 63 Järfälla
08 - 580 152 50

Brunnsvikens Kanotklubb
Box 1016 , 121 14 Enskededalen
08 - 15 73 63
 
längdskidor.

Om du tränar för långdistans eller turpaddling:
Längdskidor/Rullskidor. Bra kanotister är ofta starka skidåkare ffa i fristil.
Du skall alltså träna de uthålliga musklerna (ST fiber)i överkroppen så att de blir starkare och utveckla din aeroba kapacitet i överkroppens muskulatur. Den kommer du inte åt effektivt genom löpning. Dvs de muskler som du paddlar med måste du distansträna ("jogga"), för att bygga ut en bra syresättningsförmåga.
Vad som sägs ovan förringar inte effekten av mer kraftinriktad träning - det är inte konkurrerande utan synergi att träna både och.
 
Bara att köra hårt då...

Skall försöka snacka in mig hos någon kanotist... :eek:)
Tack för svaren.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.