Träning inför vasaloppet

Jag håller på med En Svensk Klassiker 2009-2010 och har klarat av LIdingöloppet. Jag har bra kondition och springer ca tre mil i veckan plus övrig träning. Mycket rygg, mage och armar i och med att jag klättrar.

Självklart tänker jag inte ställa mig i spåret utan ett gäng skidmil i benen. Men nu undrar jag om någon har några tips på hur jag får dessa. Jag bor i Stockholm.

Brukar det bli tillräckligt med snö här? Vart finns bra spår i så fall? Vad gör man om det inte blir någon snö, finns det i så fall någon längdåkningstunnel med konstsnö inom tur-och-retur-över-dagen-avstånd från stockholm eller måste man åka uppåt till den riktiga snön? Och vart åker man då i så fall?

Någon som vet?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag håller på med En Svensk Klassiker 2009-2010 och har klarat av LIdingöloppet. Jag har bra kondition och springer ca tre mil i veckan plus övrig träning. Mycket rygg, mage och armar i och med att jag klättrar.

Självklart tänker jag inte ställa mig i spåret utan ett gäng skidmil i benen. Men nu undrar jag om någon har några tips på hur jag får dessa. Jag bor i Stockholm.

Brukar det bli tillräckligt med snö här? Vart finns bra spår i så fall? Vad gör man om det inte blir någon snö, finns det i så fall någon längdåkningstunnel med konstsnö inom tur-och-retur-över-dagen-avstånd från stockholm eller måste man åka uppåt till den riktiga snön? Och vart åker man då i så fall?

Någon som vet?

Staka runt på sjöisarna brukar jag göra när det inte är tillräckligt med snö. På Rönningesjön t ex körs det spår brevid skridskobanan, i värsta fall till och med på bara isskrap.
I Haninge har väl IK Jordbänningarna konstsnöspår, tror det samma gäller Lida.

http://www.skidspår.se/ ger dig uppdaterade spårrapporter i t ex Stockholmsområdet när det är dags.
 
Grönklitt nära Orsa kom jag hem från igår.
Finns ofta tidig snö där, just i år ett litet undantag... bara 2,5 mil spårat just nu.
Men perfekt för en (lång)helgs träningsläger om man bor i Stockholm!

Holger
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Rudan

Nu när snön kommit till Stockholm så har åtminstone Rudans friluftsgård vid Handens pendelstation spårat nu, både elljuspår och på ängarna.

Annars är Grönklitt ett bra tips, välpreparerat och många spår.

Funäsdalen är otroligt bra, mer än 30 mil oftast perfekta spår både i skog och på fjäll, men det är förstås långt dit.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.