Träning inför vasaloppet

Jag håller på med En Svensk Klassiker 2009-2010 och har klarat av LIdingöloppet. Jag har bra kondition och springer ca tre mil i veckan plus övrig träning. Mycket rygg, mage och armar i och med att jag klättrar.

Självklart tänker jag inte ställa mig i spåret utan ett gäng skidmil i benen. Men nu undrar jag om någon har några tips på hur jag får dessa. Jag bor i Stockholm.

Brukar det bli tillräckligt med snö här? Vart finns bra spår i så fall? Vad gör man om det inte blir någon snö, finns det i så fall någon längdåkningstunnel med konstsnö inom tur-och-retur-över-dagen-avstånd från stockholm eller måste man åka uppåt till den riktiga snön? Och vart åker man då i så fall?

Någon som vet?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag håller på med En Svensk Klassiker 2009-2010 och har klarat av LIdingöloppet. Jag har bra kondition och springer ca tre mil i veckan plus övrig träning. Mycket rygg, mage och armar i och med att jag klättrar.

Självklart tänker jag inte ställa mig i spåret utan ett gäng skidmil i benen. Men nu undrar jag om någon har några tips på hur jag får dessa. Jag bor i Stockholm.

Brukar det bli tillräckligt med snö här? Vart finns bra spår i så fall? Vad gör man om det inte blir någon snö, finns det i så fall någon längdåkningstunnel med konstsnö inom tur-och-retur-över-dagen-avstånd från stockholm eller måste man åka uppåt till den riktiga snön? Och vart åker man då i så fall?

Någon som vet?

Staka runt på sjöisarna brukar jag göra när det inte är tillräckligt med snö. På Rönningesjön t ex körs det spår brevid skridskobanan, i värsta fall till och med på bara isskrap.
I Haninge har väl IK Jordbänningarna konstsnöspår, tror det samma gäller Lida.

http://www.skidspår.se/ ger dig uppdaterade spårrapporter i t ex Stockholmsområdet när det är dags.

Grönklitt nära Orsa kom jag hem från igår.
Finns ofta tidig snö där, just i år ett litet undantag... bara 2,5 mil spårat just nu.
Men perfekt för en (lång)helgs träningsläger om man bor i Stockholm!

Holger

Rudan

Nu när snön kommit till Stockholm så har åtminstone Rudans friluftsgård vid Handens pendelstation spårat nu, både elljuspår och på ängarna.

Annars är Grönklitt ett bra tips, välpreparerat och många spår.

Funäsdalen är otroligt bra, mer än 30 mil oftast perfekta spår både i skog och på fjäll, men det är förstås långt dit.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips