Träning inför lopp

Hej Allesammans!
Äntligen har snön börjat smälta o cuyklen har åkt ut har cyklat 3,5 mil lör-sön.skall köra ett lopp i laholm på 3,5mil den 6/5 inte mycket men man skall ju börja nånstans.hur mycket tror ni man behöver träna innan,har inte cyklat nånting i vinter pga snön men går o simmar en del så har väl lite kondis..
hur mycket brukar ni träna o hur långa lopp kör ni,,körde ett i fjol för första gången på 4 mil,fick blodad tand tänkte ta detta i laholm ringsjön runt på 6,5mil sen bjäre runt på 4 samma som i fjol kanske 8..
men är ju snart maj o börjar bli sressad..

kragan; sa:
Hej Allesammans!
Äntligen har snön börjat smälta o cuyklen har åkt ut har cyklat 3,5 mil lör-sön.skall köra ett lopp i laholm på 3,5mil den 6/5 inte mycket men man skall ju börja nånstans.hur mycket tror ni man behöver träna innan,har inte cyklat nånting i vinter pga snön men går o simmar en del så har väl lite kondis..
hur mycket brukar ni träna o hur långa lopp kör ni,,körde ett i fjol för första gången på 4 mil,fick blodad tand tänkte ta detta i laholm ringsjön runt på 6,5mil sen bjäre runt på 4 samma som i fjol kanske 8..
men är ju snart maj o börjar bli sressad..
Det generella svaret är att alla träningsmil är bra mil. :) Nu när det börjar ljusna på kvällarna går det att köra korta turer i veckan och längre på helgerna. En tumregel jag har att träna (totalt) 3-5 gånger längre än sträckan för att ta mig runt behagligt. Övriga mil är bonusmil som gör att jag kan hänga på en klunga, så jag har någon att snacka och fika med under/efteråt. :)
Det är 5 veckor kvar till 6/5, kör du 5mil/vecka (= en tur på helgen) får du ihop 25 mil. Kör du 10 mil/vecka (= 1-2 korta turer i veckan och en på helgen).
Du verkar bo i Skåne/Halland, kontakta en cykelklubb där. Många har träning för glada motionärer.
Lästips:
http://www.hisingensck.se/traning/traningsformer.php
http://www.ckantilopen.com/default.asp?CategoryID=4262

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Över en månad kvar och 3,5 mil är inte så farligt långt. Skulle satsa på kort, hårt och ofta hellre än långt, långsamt och sällan. Kan med fördel kompletteras med något kort, hårt löppass emellanåt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips