Träning inför klassikern?

Hej,
Har just bestämt mig för att köra klassikern -05.
Men har lite funderingar på hur man ska lägga upp sin träning? Just nu så blir det några pass i veckan med löpning och lite allmän styrketräning på gym men det känns inte som att det räcker med de :) skulle vara tacksam om någon kunde komma med lite tränings tips för att vara så förbered som möjligt.
//Peter

Olika grenar...

Generellt sett så kan jag ju säga att du kommer att behöva en hel del grenspecifik träning... :)
Några enkla tips är annars:

- Simning är bra allroundträning. Det kan du köra året runt.
- Rullskidor är utmärkt för Vasaloppet men om det är uselt väder så är roddmaskin ett mycket bra alternativ. Såhär på sommaren så är det trevligt att paddla. :)
- Försök att komma igång med cyklingen tidigt på våren. Spinning och motionscykling/trainer kan vara mycket bra men riktig cykling är trevligare och bättre, speciellt om man vill köra långa pass
- Se till att du kör några pass på åtminstone halva längden av respektive lopp innan. Detta är särkilt viktigt för löpningen.

Jag brukar ibland köra rullskidor på vilodagarna för benen ifall jag ändå känner mig sugen på att träna men det kanske är att ta i. Riktiga vilodagar behövs!
En viktig aspekt är att se till att få ordentligt med mängdträning men variera gärna med "kvalitetsträning" för att få bättre tempo i kroppen. Naturligtvis anpassar man detta till sin målsättning.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
så...

Vad är din ambition? Är det bara att ta klassikern, eller skall du satsa på tid. Jag har betat 2 st, (fast orkade inte simma i år, tycker det är fört dyrt). Min ambition är bara att ta sig runt, och det klarar man bra utan att träna nått märkvärt. Skidor: 200meter innan Vasan, Cykling: 20km innan Vättern (med MTB), Vansbro (simning i lumpen), Lidingöloppet: kanske ett 20 tal mil i benen innan.

Tiderna har ju inte varit de bästa, men det har inte vart min ambition, jag har njutit av den fina naturen runt omkring dessa orter. (Lite mer bilder från klassikern kommer på min hemsida inom kort)

Fredric
http://www.glädje.nu

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips