Träna på baksmällan?

Kan nån förklara varför går det så lätt i löpspåret för mig efter en kväll med lite rött?
Detta har hänt mer en gång att jag gjord "rekord" tider efter kväll med lite rödvin, vad kan detta bero på! Har dock inte än "vågat" ladda så här innan nåt lopp än :)
Tror som nån skrev vi tränar för vi tycker om det å mår bra av det å jag tycker även om att dricka nåt gott ibland! Tror vi kan forsätta njuta av livet på olika sätt å ändå må bra :)
Ska tex paddla Fjordloppet nu på lördag ska bli himmla kul, tar nog lite rött sen på kvällen ( å springer på söndag morgon :))
/Janne

Senast ändrad:
Komplexare eller paradoxalt om man njuter av att plåga sig?
Knasigare om man kan vara full utan att ha roligt? ;)
Skitsamma så klart.

Men fakta är kul också. Vet vi något om hur länge den påverkar uppbyggnaden, spriten?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har du källhänvisning på det, eller är det en "sanning" på gymmet, alternativt din egna erfarenhet? Jag tycker personligen att det verkar mycket med en hel vecka... Men jag tränar inte strikt nog till att egentligen kunna uttala mig...

Det var lite missvisande skrivet. Mer detaljerat beskrivet är det snarare så att under tiden man super så ökar testosteronproduktionen i kroppen eftersom alkoholen "trycker" undan isoenzymen gamma-ADH, som har till uppgift att reglera testosteronnivåerna i kroppen. Efter supandet blir däremot testosteronproduktionen nästintill minimal 1-2 veckor därefter, vilket innebär att det blir omöjligt för kroppen att nå maximal muskeluppbyggnad och återhämtning. Det kommer alltså att krävas 1-2 veckor efter supandet tills kroppen kan få maximal effekt av träningen, dvs. tills träningen blir normal igen.
Det är också så att proteinsyntesen är nedreglerad efter supandet (speciellt på bakfyllan), vilket innebär att det är totalt omöjligt att nå effekt av styrketräning eftersom kroppen inte har sina "byggstenar" tillgängliga.

/ekstam

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips