Tråden om drillbåge

Hej, jag har försökt få upp eld med drillbåge vid ett par tillfällen. Första gången lyckades jag men tog det mig 3,5 h, idag höll jag på i 5 timmar men misslyckades. Min ambition är att ”bottna” i drillbåge. Jag kommer mest sannolikt aldrig att behöva använda tekniken skarpt, men vill lära mig det, precis som att vissa vill lära sig dansa salsa eller spela gitarr. Med det sagt så är jag inte intresserad av andra förslag på hur man gör upp eld, eller välmenta påminnelser om att inte glömma sin tändare när man drar till skogs. Det är så att säga mitt förslag till ramverk för den här tråden - låt oss hålla oss till tekniken kring drillbåge.

Det jag snappat upp under mina 8 timmars träning är följande;

1. Styv båge, gärna en torr meterlång gren, gärna med en liten kurvatur.
2.Styvt snöre, typ paracord? Det tycks fungera.
3.Vinkeln på kilen känns väsentlig, inte så smal så att askan fastnar, men inte så bred så den sprids ut.
4. Det tycks handla om hastighet över tid, snarare än kraft.
5. Asp och poppel fungerar aningen bättre än gran.
6. Eldpinnen må vara rätt tjock för att skapa nog med friktion.

ovanstående punkter är jag ganska säker kring, nedanstående punkter behöver jag input kring:

1. vilket träslag är egentligen bäst?
2. Vad i skogen naturligt förekommande material är bäst för att få fyr på glöden?
3. Hur fungerar tall?
4. Hur löser ni friktionen i eldpinnens topp - vad använder ni som ”anhåll”? Gärna rikt detaljerat.


Söker svar av folk som lyckats göra upp eld med drillbåge, gärna Ni med stor erfarenhet.

Med vänlig hälsning, Pontus
 
Hej Pontus! Vad kul att du skriver om detta. Du får gärna länka till eller kopiera inlägget till Bushcraft-gruppen också. Ämnet skulle passa bra där. Jag ska försöka återkomma när jag har mera tid!
 
Jag kan inte undgå att tänka på alla avsnitt av Naked and afraid där deltagare i den inledande presentationen skryter med att de kan drilla eld på 30 sekunder. Och sen tar det dem en vecka att lyckas göra upp eld :)

Det jag har lärt mig är att borren ska vara av hårt träslag och brädan mjukt, men jag har knappt provat på alls (det står på listan över grejer jag vill lära mig, men det var roligare att göra pilspetsar av flinta :) ).
 
Gå en kurs. T ex med Naturliv i Järna eller med Mattias Norberg i Skåne som ordnar fantastiska eldkurser. Jag har gått båda och kan få upp eld på några minuter med bågdrillen trots att jag sällan övar.
Lätt torrt virke tex gran o tall i drill och understycke, ngt hårt t ex ene i överdel var det jag fick lära mig. Ngt slags fett som smorning mellan drill o överdel. Ställningen när du drar bågen är viktig för att få jämn fart och orka tillräckligt länge.
Googla upp Mattias Norbergs kompendium i ämnet så får du tillräckligt med tips för en livstids experimenterande med oliks trädslag, metoder osv. Han har en ny bok ute sol jag gissar täcker in ämnet oxå.
 
För eldboll att hälla kolet i när du fått fyr på det använd vad som helst som är tunt brännbart och snustorrt. Tex de yttepytte smala flinsorna av näver som hänger utanpå nävern, torrt gräs eller torra ormbunkar.
 
För eldboll att hälla kolet i när du fått fyr på det använd vad som helst som är tunt brännbart och snustorrt. Tex de yttepytte smala flinsorna av näver som hänger utanpå nävern, torrt gräs eller torra ormbunkar.
Delar erfarenheter från mina 8 timmars gnetande. Om man får välja tror jag torrt gräs är bättre än den lövtunna näver man kan pilla loss från torrbjörk. Dom vill gärna knorra ihop sig och därmed flytta sig längre ifrån den lilla glöden. Att trycka ihop sitt tinder för att det ska antända är i mina händer förenat med en hundraprocentig fail rate. Det här kan tyckas som petitesser, men det är just den här typen av detaljer som jag TROR kan vara avgörande?
 
Delar erfarenheter från mina 8 timmars gnetande. Om man får välja tror jag torrt gräs är bättre än den lövtunna näver man kan pilla loss från torrbjörk. Dom vill gärna knorra ihop sig och därmed flytta sig längre ifrån den lilla glöden. Att trycka ihop sitt tinder för att det ska antända är i mina händer förenat med en hundraprocentig fail rate. Det här kan tyckas som petitesser, men det är just den här typen av detaljer som jag TROR kan vara avgörande?
Hej, min erfarenhet säger att asp i drillen och lind i brädan är optimala träslag; mjuka och utan hartsämnen som barrteäd har. Bra friktion och lätt att skapa ett "ember".
 
Hej Pontus!
Några svar på dina frågor.

1. Bra träslag är gran, tall, lind, al, asp och salix arter.
2. Tjärvedsavskrap, vissna gräsblad från tex rörflen, träavskrap/träspån, finfördelad enbark för att nämna några.
3. Rätt trä från tall fungerar mycket bra.
4. Tjärved, en sten med en naturlig fördjupning i, tjurved eller något hårt träslag.

Annars kan du kolla in min bok Konsten att Elda där eldborren (bågdrillen) är mycket detaljerat beskriven.
/mattias

 
Hej Pontus!
Några svar på dina frågor.

1. Bra träslag är gran, tall, lind, al, asp och salix arter.
2. Tjärvedsavskrap, vissna gräsblad från tex rörflen, träavskrap/träspån, finfördelad enbark för att nämna några.
3. Rätt trä från tall fungerar mycket bra.
4. Tjärved, en sten med en naturlig fördjupning i, tjurved eller något hårt träslag.

Annars kan du kolla in min bok Konsten att Elda där eldborren (bågdrillen) är mycket detaljerat beskriven.
/mattias


Kul! Tyvärr har Pontus inte uppdaterat sina försök här på ett tag men detta var väl ett svar som borde duga. Nu väntar vi med spänning. :)
 
Hej Pontus!
Några svar på dina frågor.

1. Bra träslag är gran, tall, lind, al, asp och salix arter.
2. Tjärvedsavskrap, vissna gräsblad från tex rörflen, träavskrap/träspån, finfördelad enbark för att nämna några.
3. Rätt trä från tall fungerar mycket bra.
4. Tjärved, en sten med en naturlig fördjupning i, tjurved eller något hårt träslag.

Annars kan du kolla in min bok Konsten att Elda där eldborren (bågdrillen) är mycket detaljerat beskriven.
/mattias

Stort tack för boktipset!!!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...