Tracks i KARTEX

Vilken trevlig julklapp jag gav mig själv i år, en Venture. Jag har borjat botanisera i funktionerna och fört över track till KARTEX. Det fungerar ju bra. Sedan går man in och redigerar med hjälp av NOTEPAD och delar upp trackloggen i de spår man vill ha. Det fungerar också bra. Men nu går jag på pumpen, hur får jag tillbaks det till GPS-en? RUTTER ser ut att gå skyffla fram och tillbaks.

Rutter går att föra över

Rutter går att föra över fram och tillbaka.
Tracks däremot är ju dina gjorda färdvägar och där finns det ju oftast ingen anledning att ladda GPS-en med såna de skapas ju när du färdas.

Jag har själv en Legend och Kartex och så som du beskrivet det verkar det fungera.

mvh
Jan-Eric

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
spår i KARTEX

Just det! Spår är det spår Du färdats. Men om jag sparat det på PC och har ett bibliotek av spår (ex skoterspår/leder) så kan det vara händigt att lägga in det spåret/leden nästa år när man skall köra dit. Skoterleder är oftast så dåligt utmärkta så om det snöat under natten så kan det vara nästan tji att hitta om man inte hittar som i sin egen ficka förståss, men då behöver man ju ingen GPS. Visst man kan göra en rutt också, men har man 10 spår inlagda så man en hyfsad karta på köpet, eller?

Fundera på ett annat program

Kartex är ju inte världens mest avancerade program...
Funktionerna du eftersöker finns i andra program. Men de kostar ju en slant eller två...
Själv kör jag med Fugawi (eftersom det klarar LM´s rik-format). Ozi är ett annat... kanske finns det freeware oxå...
Det går att hämta demoprogram från båda dessa.
http://www.fugawi.com
http://www.oziexplorer.com

Just det... kom på...
det finns lite olika gratisprogram som sparar waypoints, rutter och tracks, men de har ingen kartfunktion.. kommer inte på nått just nu bara...

/Peter

[Ändrat av biting 2001-12-29 kl 19:50]

GPS Utility...

...är ett sånt program som kan skicka tracks till din GPS. GPSU kan också hantera digitala kartor, dock ej LMV:s RIK-format. Däremot är det enkelt att via Notepad eller likn. redigera t.ex en Kartex trackfil så att den passar för GPSU.
GPSU finns i en något begränsad gratisversion och i en rätt billig (ca 25 pund via post) fullversion. Jag tycker det är ett bra program, har använt det ett tag nu, det uppdateras ofta och det är lätt att prata med han som gör det.

Hälsningar
Stefan N.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips