Totem Cams återkallas/byts ut!

http://www.totemcams.com/blog/?p=738


"It has been brought to our attention regarding the Totem Cams sold prior to 31 December 2010 that the color anodizing of the cams gives them a surface hardness that may affect their holding power in certain areas of polished limestone and when the cams still retain their layer of anodizing on the area in contact with the rock.

This anodized layer gradually rubs off with use and may even be removed by hand with sandpaper. However, when used exclusively on low-adherence rocks this anodized layer is not easily removed, which means that the Totem Cam may have a diminished holding power, even when it has been used for some time. The Totem Cam’s grip is suitable for all areas once the anodized layer on the cams on the surface in contact with the rock has been completely rubbed off.

The new model of Totem Cam has microblasted cams instead of anodized ones, which ensures they have a suitable holding power right from the start, on all kinds of rocks and in all placements.

We deeply regret the inconvenience this circumstance may cause you.

We are extremely grateful to the climber who alerted us on this matter. The feedback we receive is essential for helping us to continuously improve our products."
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Japp, men de sköter det snyggt: Fick mail om att de kommer å hämtar mina imorgon, sen skickar de tillbaks nya modeller när de är klara i början av februari.

Ingen kostnad för frakt eller liknande.

Bra tid på året att upptäcka detta, så man har ett fräscht set till våren.

Go totem
 
Anodisering innebär ju alltid en hård yta.
När man anodiserar med en kulör, brukar dock skiktet vara kosmetiskt, typ 15 my, och det är märkligt att det har sån betydelse i det här fallet. Ytan borde penetreras till det mjukare materialet - men jag antar att de vet vad de håller på med, det lär inte bli billigt med återkallelsen.

Frågan är förstås om deras kammar p g a t ex vinkeln redan från början har mindre "greppförmåga" än andra vanliga fabrikat.
 
De säger ju att ju hårdare material, desto större "spänn"kraft måste kammen ha. Mjukare material gräver sig in i klippan mkt lättare, men slits ut fortare (typ aliens). Och deras aluminium är av ganska hård sort, och därför har de stor spännkraft. Frågan är om hårdheten i anodiseringen måste avvägas exakt mot hårdheten i materialet, kamvinkeln, spännkraften m.m och att det i detta fallet inte stämt 100 %.
eller nåt.
Verkar vara rätt avancerat det där kambyggeriet.

Bra att de uppmärksammar det, de måste ju ha genomfört noggranna tester efter larmet och kommit fram till att det inte bara var ett skrämskott. Vilket man tycker de borde kollat innan, iofs..

Gillar kammarna skitmycket, och ser fram emot den nya laddningen.

Mikel himself ringde upp mig personligen för att klargöra vissa saker ang returfrakten, så att inget skulle gå fel. Känns sabla seriöst av ett så litet företag.
 
Notera att de endast varnar för användning av nya, oslitna kammar på polerad kalksten men anger att ingen minskning i hållfasthet kan påvisas i granit eller sandsten.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Noterat. Men ändå byter de kostnadsfritt ut alla kammar köpta före december. Ingen rök utan eld tänker jag, å därför gör jag mig omaket att byta ut dem. De måste ju tycka det är tillräckligt allvarligt iallafall, å om kambyggarexperter tycker det, gör jag det också.
 
Kan meddela att de skötte det mkt snabbt å smidigt:

fraktfirma hämtade på torsdagen, nya kammar kom på tisdagen.

Yey. Jag lider med de på Totem, som släpper sin första produkt, det måste vart en otrolig ekonomisk smäll för dem. Men har och kommer alltid ha största förtorende för dem, inte minst p.g.a den här grejen.

Sen att kammarna är smått fantastiska att använda hjälper ju lite också.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.