Total nybörjare

Tjena

Jag är ren nybörjare på det här med telemark. Har inte ens prövat än...
Men, jag har ett par skidor på gång och behöver en billig bindning och pjäxa. Min budget är riktigt liten... Går det lika bra med långfärdspjäxorna?!
Och sedan en annan fråga, hur gör man?
Om någon har lust att ge mig lite insikt i denna sport vore jag glad. Hoppas jag inte blockerar forumet med dumma frågor nu :)

mvh/samme
 
Det...

råd som jag vill ge är att hyra grejor först. Kolla med nån lämplig skidort som har schyssta grejor...Hmmm läser i din profil att du vistas i Arvidsjaur...det kanske finns nån klubb på K4, K4-jägarna brukar ju vara aktiva...annars så har Dundret bra kvalla på sina uthyrningsgrejor, men det är ju en bit i från Arvidsjaur.

Jag vet inte om Vittjokk har nån uthyrning men det kan ju vara möjligt?

Kolla med Friluftsfrämjandet i Arvidsjaur om de har nån nybörjarkurs i Telemark, Friluftsfrämjandet i Luleå har det, oftast i februari dock (och de är väldigt duktiga och trevliga instruktörer i Luleå i alla fall).

Sen när du märker att telemarksåkningen är det som har saknats i ditt liv så kan du börja fundera på att bli lika telisprylfixerad som jag är ;)

MVH Anders B

Ses i backarna!

PS. De frågor som är dumma är de frågor som inte ställs! DS.
[Ändrat av brook 2002-04-02 kl 22:57]
 
nystart

Dags för ditt liv att ta en ny vändning hör jag.

Börja med att hyra en dag eller två. Sen kan du alltid köpa loss ett par skräpskidor för en billig peng. Genom att prova ett par gånger med dina långfärdspjäxor kommer du till slut att öva upp balansen och tekniken. När du sen byter ut dina mjuka läderojxor kommer utvecklingen att ta ett jättekliv frammåt och du kommer undra hur du kunde ens svänga med läderpjucken.

Kör i vind.
 
Det gör du rätt i!

Att välja grejer är inte lätt i den pryldjungel som härskar över marknaden.
Jag har åkt på olika pjäxor och skidor under ca 5 år och vilken utrustning som passar en är mycket individuellt, beroende på hur fötterna ser ut, vad man ska ha skidorna till (tur/topptur, pist/topptur m.m).
Som alla andra råder dig råder även jag. Hyr grejer, åk lite och känn dig för. Då köper du rätt grejer och slipper byta upp dig om något år.
Generellt gäller att:
- Plastpjäxor ger mycket stadga och man kan ganska snabbt rocka ordentligt i pisten och offpisten även på toppturen. Men man måste släpa dessa relativt tunga pjuck uppför berget oxå.
Jag gör mig dock jättegärna det besväret. Det är värt det.

- Läderpjuck är inte alls lika stabila men de är lätta att åka långt på platten med (endast med turskidor gör man det).

- Låga plastpjuck (kombination?) Idag finns det ju låga pjäxor i plast som är kombinationsgrejer. Har inte själv provat dem men kompromisser är aldrig bra.

Tänk efter vad du ska ha dina grejer till, hyr och köp sedan.
Mvh
Anders
 
Scarpa T4

Ett hett tips när det gäller pjäxor är Scarpa T4!
Jag måste säga att jag är helnöjd.
Dom har satts på hårda prövningar i vinter, allt från Bivack- och tältturer med pulka och tunga ryggsäckar, till toppturer och en helg i Sälen (funkade bra även i isiga pister). Skidorna som jag kör på är Elan "stinger", en helt OK skida (passar nog bra för nybörjare, ganska mjuk och inte allt för snäv radie.)
Mvh Mats.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.