Torrträning telemark

Om man bor många timmar från närmsta slänt med
snö, hur tränar man sig bäst för kommande
telemarksåkning? Man vill ju slippa värkande
lår i största utsträckning.


En kompis till mig sitter lutad mot en vägg
med 90 grader i knäna varje gång han borstar
tänderna. Bra med sådan statisk träning?


Cykla i uppförsbackar på cykel utan sadel?
 
få ett infall å träna utfall !

Hallojsan !


Jag brukar köra utfallsträning på gymmet.Det som är bra för telisåkning är många upprepningar och lätta vikter. Utfall går ut på att man har en skivstång på axlarna och sen går man ner i telisställning. Med lätta vikter och många upprepningar så tränar man ju upp uthålligheten och det behövs när man åker de 1300 fallhöjdsmetrana utan stopp från Daltind i Lyngen.....


En övning som liknar väldigt mycket att gå uppför med stighudar är trappmaskinen på gymet. precis samma känsla. Ställer man in programmet "hill" så är det exakt lika ! Rekommenderas fett !


När man går uppför med stighudar så behövs även lite vad-träning har jag märkt. Ställ dig på en bok och gör tåhävningar, gärna nån tjock kursbok du tentat av....


Beträffande cykling utan sadel så brukar jag iallafall ställa mig upp från sadeln i uppförsbackarna. Utmärkt dynamisk träning.


Jag är litegrann skeptisk till behövet av statisk träning. Så himla mycket behövs nog inte.


Telishälsningar från Mats Frank, Umeå
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Utfall och trappmaskin

Jag var på ett "gym" med tränare en gång och
körde telemarksutfall. Jag brukar dock sträva
efter att ha ganska litet avstånd (en till två
"fötter" mellan fötterna) mellan fötterna
när jag niger i telemarkssvängen, följdaktligen
gjorde jag lika dant på gymmet. Tränaren menade
dock på att man inte skulle göra så, utan att
ha ett långt utfall med relativt långt avstånd
mellan fötterna. Jag vill minnas att han påstod
att det skulle ge bättre träningseffekt. Frågan
är om det är noga hur man gör.


Trappmaskin är intressant. Kan man se hur högt
man gått och ta fika halvvägs? :)
 

david.elmfeldt@connecta.se (david elmfeldt)

Gäst
"Bolsorhopp"

Jag brukar göra något som liknar utfall fast utan vikter i kombination med en löprunda. Detta hopp är det absolut bästa sättet att skaffa sig träningvärk, vilket innebär bra träning. Detta är dock en ganska tuff övning så bör smått och öka gradvis. Tekniken är väldigt enkel och den skall göras kontrollerad.


Spring en stund då att du blivit uppvärmd.


Stanna upp och sätt händerna i sidorna så att armarna inte flaxar runt.


Ta ett långt hoppsteg framåt med ena benet. Ta emot med detta benet och börja gå ner. Det andra foten skall vara kvar vid utgångspunkten. Detta innebär att du har långt mellan fötterna. Fortsätt rörelsen genom att bromsa upp rörelsen med benen. Bakre fotens knä skall nästa gå i marken när du bromsat klart. Om du står rätt skall det nästan vara 90 grader i båda knävinklarna. Nu skall omedelbart fortsätta hopprörelsen fast nu flytta det bakre benet framåt och det främre benets knä skall nu nästa gå i marken. Gör detta i en flytande jämn kontrollerad rörelsen utan att stanna någongång. Jag brukar göra 10 hopp på varje ben dvs 20 totalt.


Fortsätt spring. Om detta inte känns i benen så har du inte gjort rätt. Under en 5 km runda brukar jag göra 5 * 20 hopp. Sedan är det bara att öka. Känns det väldigt jobbigt gör färre än 5 * 20.


Rapportera hur det gått.
 
det heter Borzovhopp

Hejsan !
Jo de hoppen är bra. Det kallas Borzov efter den ryske sprintern.
MVH Mats
 

david.elmfeldt@connecta.se (david elmfeldt)

Gäst
Tack!

Jag har inte lyckats ta reda på det tidigare!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.