Vad har ni för tips för att hålla ett tält torrt under längre tider. Mitt tält har jag ståendes under en hel vecka på ett område med mycket fukt i luften (dagg och ibland regn). Det är ett bra tält (Hilleberg Keron 3GT) så regnet är inget problem. Däremot driver det lätt in dagg tycker jag. Skall man ha helt stängt hela dagen eller skall man ha öppet mitt på dagen eller vad är smartats? Jag har testat lite olika men inget har funkat så värst bra.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Torrt o tält?
- Trådstartare raven
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Re: Räcker det?
Särskilt när du sover, annars vädras inte fukten som du avger ut.
J
raven; sa:Det känns naturligt att man bör stänga tältet innan det blir mycket fukt i luften, kanske är det fel. Skall det vara öppet när man sover i det också? Räcker det inte med lite öppnat i ovankant av väggarna/dörrarna?
J
Kondens blir väl i ett tält delvis för att fukten stängs inne, delvis pga temperaturskillnaden mellan insida & utsida (fuktig luft kyls ner på insidan av yttertältet=kondens). Som en jämförelse blir det förstås ingen nämnvärd kondens i min tarp, oavsett om det är blött på backen eller inte. /Jarl
http://www.hike-lite.co.uk/acatalog/golite_lair_large.jpg
http://www.hike-lite.co.uk/acatalog/golite_lair_large.jpg
Re: Re: Räcker det?
Fast om det är kallt får man nog stänga lite... förlorar liksom vissa av fördelarna mot att sova utomhus annars...
/M
joru; sa:raven; sa:Det känns naturligt att man bör stänga tältet innan det blir mycket fukt i luften, kanske är det fel. Skall det vara öppet när man sover i det också? Räcker det inte med lite öppnat i ovankant av väggarna/dörrarna?
J
Fast om det är kallt får man nog stänga lite... förlorar liksom vissa av fördelarna mot att sova utomhus annars...
/M
Re: Re: Re: Räcker det?
/R
Jag skulle nog säga tvärt om. Så länge det är bra väder kör jag fullt öppet i tältet även vintertid. Det är ju sovsäcken som ska värma. Tältet ger inte så många plusgrader ändå.granbom; sa:joru; sa:raven; sa:Det känns naturligt att man bör stänga tältet innan det blir mycket fukt i luften, kanske är det fel. Skall det vara öppet när man sover i det också? Räcker det inte med lite öppnat i ovankant av väggarna/dörrarna?
J
/M
/R
Re: Re: Re: Re: Räcker det?
Där håller jag inte med, tre personer i ett tält höjer temperaturen märkbart (har inte gjort några mätningar...). Sen blir det givetvis kondens så man får väl göra en avvägning.
/M
Robwah-9; sa:Jag skulle nog säga tvärt om. Så länge det är bra väder kör jag fullt öppet i tältet även vintertid. Det är ju sovsäcken som ska värma. Tältet ger inte så många plusgrader ändå.granbom; sa:joru; sa:raven; sa:Det känns naturligt att man bör stänga tältet innan det blir mycket fukt i luften, kanske är det fel. Skall det vara öppet när man sover i det också? Räcker det inte med lite öppnat i ovankant av väggarna/dörrarna?
J
/M
/R
Där håller jag inte med, tre personer i ett tält höjer temperaturen märkbart (har inte gjort några mätningar...). Sen blir det givetvis kondens så man får väl göra en avvägning.
/M
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg