Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring.

Tja,

Äger idag vattenavstötande jacka och byxa som fungerar bra för dagsturer med ett par enkla regnbyxor (á 200kr) som komplement. Det enda egentliga krav jag har är på byxan och det är att kunna få på dem enkelt med kängor.

Vad ska man köpa? Hur mycket pengar bör man lägga? Goretex? 25mm? Regnponcho med plats för ryggsäck? Vad gäller?

Jacka
  • 2000kr - Haglöfs L.I.M III Jacket
    Prövat i butik, kändes bra men inte riktigt värd pengarna.
  • 1200kr - Lundhags Mylta Jacket

Byxa
  • 1100kr - Haglöfs L.I.M III Pant
    Prövade dessa i butik och tyckte de kändes väldigt bra.
  • 650kr - Marmot PreCip Full Zip Pant

Uppdaterar listan varteftersom med de plaggen som känns intressanta =)


Tack på förhand!
 
Jag köpte lim III pants igår. De 150 g lättare mot precip fullzipper och att lim pant sitter väldigt bra på mig gjorde att det föll på den och inre precip.

Jag var även inne på lim III jackan men den föll på att den saknade ventilationsdragkedjor under ärmarna. Valet föll i stället på norröna bitihorn dri1 då jag var ute efter en lätt jacka. Lim versa jacket hade varit ett alternativ också.

Har tidigare kört galon vilket fungerar bra, svettig blir man även i goretex, dock är goretexplaggen otroligt mycket lättare att torka igen.
 
Byxor bör ha hellånga dragkedjor tycker jag, enklare att ta av/på och mindre skit på insidan, de blir ändå väldigt leriga efter några dagars blötväder :). Precip är ju lätta och väl beprövade.

Behöver du inte dragkedjorna så skulle jag kika på ITAB Packaway, de har f ö också en helt ok jacka till byxorna. Vikt komplett stället ca 500 gr och du kan nog köpa två eller tre ställ till priset av en lim-jacka (på rea).

//J
 
En sak som kan försvåra valet är att de flesta skalkläder innehåller otrevliga ämnen så som PFOA/PFOS etc som inte är så gött om de kommer ut i naturen. Tyvärr är det svårt att helt undvika sånt, men en del tillverkare anstränger sig mer än andra.

Prova att titta in hos t.ex Houdini. De jobbar mycket med återvinningsbara material och annan miljönhänsyn. Behöver man bara grejerna nån vecka om året kan man även hyra skalkläder av dem om man bor i närheten av någon av deras butiker.
(Nej, jag har inget med Houdini att göra men jag gillar deras tänk)

Förra året gjorde jag en stor jämförelse (på papper) av olika regnbyxor vad gällde vattenpelare, andningsfömåga, vikt, dragkedjor mm och landade till slut Haglöfs LIM III. Har inte ångrat mig.
 
Man kan bli blöt från både utsidan och insidan.
Därför köpte jag idag plagg med Dermizax NX.

Läs om materialet :
http://catalog.bergans.us/technology/materials/dermizax-membrane/dermizax-nx

http://therightkit.blogspot.se/2015/04/dermizax-worlds-most-famous-unknown.html?m=1

Miljövänligt och mycket behagligt. Membranet på mina HyVent och gore tex har varit varierande ok men inte optimalt. Har en ultralätt jacka från outdoor research med Pertex Shield+ som är riktigt bra, men Dermizax NX är nog det bästa som finns i dagsläget om man räknar in alla variabler.
 
Skall du kunna gå och bära i regnstället så behöver det lufta, G-tex, Mex-tex av någon sort, gärna lång nog att gå under baken och med blixtlåsventilation under ärmarna.
Lårings brukar gå bra att dra över kängor och stövlar, avsaknaden av grenparti gör att överskottsvärmen kommer ut.
Lätta blir de oxså.
I forntiden gick vi i galon och det blev tätt och varmt.

go tur
 
(...) Behöver du inte dragkedjorna så skulle jag kika på ITAB Packaway (...)
De byxorna läckte i mittsömmen från dag ett. Nästa par, som vi fick efter reklamation, läckte precis lika mycket, så det var nog inget måndagsexemplar utan systematiskt dåligt tejpade sömmar.
 
Vad blev det till slut?

Nyfiken själv för jag vill byta ut min klumpiga gamla regnjacka i för stor storlek (stor volym, ~450g). Tycker dock de här priserna runt 1500-2000 för en jacka är lite väl saftigt.
 
Om du ser till saken att du betalar någon krona mer för en regnjacka så håller dom oftast längre än billigare saker!
Har använt min Fjällräven packlite under 8 år nu, den börjar bli lite sliten men bara för att jag har nött hål i den :)!

Angående ventilation så svettas man i Alla, oberoende om det är goretex eller annat "andas", det viktigaste är att det finns ventilation under armarna som funkar att ha öppet till viss del även när det regnar.

Byxorna däremot kör jag så billigt som möjligt, då dom just används bara när det regnar...jackan använder man ju vid stark vind och i det civila livet också :)! Har kört med Marmot Preclip och den byxan gav upp i fjol efter 7 års användning, laminatet släppte i grenen.
Mycket byxa för pengarna!

Hade tur och köpte nytt på rea i våras, så det blev en Marmot Essens jacka(218g i xl) och Norröna Bitihorn för halva priset :)!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Go å glad kexchoklad Torr och varm om fötterna på vintern? Kläder 10
wistrom Absolut torr på fötterna? Kläder 18
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
maka Att vada torr! Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.