Torkilstöten - Ljungans rastskydd

Hej på er,

Sitter och planerar lite för sommaren och tänker gå från Torkilstöten mot Vålåstugorna.

För att slippa att gå upp till Helags fjällstation och sedan mot ljungans rastskydd på sommarleden funderar jag på om någon gått vinterleden som jag markerat med blått i bilden nedan på sommaren och hur denna i så fall är?
 

Bilagor

  • Vinterled_helags_ljngan.jpg
    Vinterled_helags_ljngan.jpg
    118.3 KB · Visningar: 657
Jag har gått den blåa sträckan fram till sjön märkt 941 från leden mot Helags. Inga större problem. Lite våta partier som man får runda och lite halvhöga buskage men i det stora hela inga bekymmer.

Och väl framme vid sjö 941 så är det ju nära upp till sommarleden om du skulle stöta på bekymmer.

Du behöver heller inte gå ända fram till vägskälet när du kommer från Torkilstöten utan du kan gena så att du skär över "909" i princip. Det är öppet och god sikt så du kommer se hur du kan gå när du är på plats.
 
Gick förra året, kommer ihåg det som ganska mycket blötmarker och en hel del ris. Gick nog inte heller på bästa ställena, men blir så ibland :)

Jag gick sen Gåsen - Helags - Torilsstöten.

På det hela taget en fin tur.

/Peter
 
Gick förra året, kommer ihåg det som ganska mycket blötmarker och en hel del ris. Gick nog inte heller på bästa ställena, men blir så ibland :) Peter

Har konsulterat gamla noteringar och jag gick inte precis efter vinterleden utan lite mer "nordväst" om den så att säga. Men jag minns det som en relativt enkel vandring.

/lasse
 
Tack för bra svar :)
Planerar för att ta den leden, men beroende på hur vädret varit veckan/veckorna innan så har jag sommarleden från Helags fjällstation som alternativ.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.