Torkad Fruktkräm

Fram till för några år sedan kunde man köpa ett antal olika torkade krämer från Ekströms eller Varma Koppen, men de finns tyvärr inte längre i detaljhandeln av vad jag kan hitta. Nypon- och blåbärssoppa finns ju fortfarande som pulver, men jag tänkte mer i linje med Ekströms gamla kallrörda hallon- och jordgubbskrämer eller Varma Koppens varma äppelkräm. Är det någon som brukar torka själv och laga till ute på tur och kan dela med sig av recept som fungerar i fält och är lätta att bära?
För varm kräm gissar att torkad frukt el bär, socker och potatismjöl borde fungera, men har inte torkat och testlagat. Potatismjölet bör kanske packas för sig och tillsättas sist eller fungerar det att blötlägga allt och ge ett snabbt uppkok? Vad kan man använda för förtjockningsmedel om man vill ha ett snabblagat, kallrört alternativ som tex mellanmål under varma dagar?

De finns att köpa i storförpackningar, men det är ju lite obekvämt mycket pulver (och pengar). Jag har inte heller hittat en bra lösning på det, jag köpte några storförpackningar för en bunt år sedan och har använt dem sedan dess. Nu börjar det ta slut och det tar lite emot att köpa 5kg-kartonger, men jag har inte hittat en bättre lösning.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det borde funka med någon kallrörd pulverfruktsoppa, alternativt något rent fruktpulver + valfri mängd socker, och arrowrot som förtjockningsmedel. Arrowrot behöver inte kokas, så det är bara två torra ingredienser man behöver röra ihop och låta stå till sig.
Vill man ha varm kräm funkar som du skriver potatismjöl, men även pektin som jag tycker blir godare.

Orkar man torka frukt/bär själv och finmixa till pulver, så blir det väldigt mycket godare. Mixa de färska bären/fruktbitarna, bre tunt på bakplåtspapper och torka i låg temperatur; det blir spröda flagor, som man därefter finmixar till pulver (lämna gärna kvar några omixade torkade fruktbitar som garnering/smaksättare). Varianter på detta, helt utan tillsatt socker, gjorde jag som snabb och uppskattad ute-dessert när barnen var små.

Köpt fruktpulver löser sig snabbare; egentorkat behöver återvattna en stund för att komma till sin rätt. När mina barn var små gjorde jag varianter på detta, helt utan tillsatt socker.

Nu var det länge sen och jag minns inga exakta proportioner, men de färdigköpta ingredienserna går ju att inhandla i liten mängd och bara pröva sig fram till den smak och konsistens som känns bäst. Får du lust att göra det, så återkoppla gärna! Själv är jag sockerhatare och tänker inte offra mig :p

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips