Toppturer utan klätterutrustning?

Hej alla glada

Undrar om ni har tips på spektakulära toppbestigningar i närheten av Bierikjavrre i Sareks nationalpark?
Leker lite med tanken att slå upp ett "basläger" där i sommar och gå upp på ett antal toppar.

Har varit i området två gånger tidigare men aldrig gått upp på nån topp. Jag syftar främst på toppar som inte kräver någon speciell klätterutrustning eller glaciärutrustning.

Kan man exempelvis följa "kammen" öster om magnesitbrottet ända från Liehtjitjavvre upp till en av topparna i Ähpar som har höjden 1806 meter på fjällkartan BD10? Någon med erfarenheter?

Vänliga hälsningar
Björn Nilsson

Jag gick där i somras och det finns en hel del inbjudande toppar att bestiga. Jag känner inte till hur topparna i Äpar är, de såg minst sagt vassa ut från väster. I Sarektjåkkåmassivet finner du en hel del enkla toppar att bestiga, såsom Spika.

Jag ska upp till Sarek nästa sommar också och tänkt ta en hel del toppar då också. Har du basläger vid sjön så kanske vi ses.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vuoinestjåhkkå (1952 möh) var en trevlig bekantskap med härlig utsikt norrut, men kanske framförallt utsikten söderut mot spetsiga Äparmassivet.
En bra bit därifrån (men i Sarek) finns ju Bårddetjåhkkå (2005 möh) som jag klev upp på denna sommar. Underbar utsikt mot norr och nordväst! Jag har precis skrivit klart en text om denna vandring här på Utsidan. den dyker väl upp vad det lider.
Vore kul om denna tråd kunde vidarutvecklas till en samling av någorlunda lättnådda toppar. Det finns tydligen fler än jag som längtar efter att överge dalkrypandet.

HåkanF

Varför inte!?

Det låter som en bra idé att samla lättnådda Sarektoppar i samma tråd.

Vuoinestjåhkkå har jag redan siktat in mig på men är än mer intresserad av topparna i Äphar. "Galningsberget" eller Bierikbakte kräver ju mer kunnande och utrustning, men det finns ju ett antal andra toppar.

Nilas kam känner jag också till men det är också den enda av topparna i Äphar jag har hört att man kan vandra upp på.

Hoppas på bättre sikt och stabilare väder detta år så ett antal toppar kan betvingas. Förra året var det "bara" Tarfalatjåkka som besegrades.

God tur

Björn Nilsson

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips