Toppturer i Tärnafjällen

Hej gott folk!

Tänkte gå toppturer i Tärnafjällen med omnejd. Någon som har tips på någon tur som ger bra åkning. Helst bra fallhöjd (för att vara sverige) och hyffsat brant. Lång anmarsch är inga problem, då vi planerar för en övernattning.

Tack på förhand!
Jens

Tidningen Brant har en mycket bra artikel i nr 5, 2003. Kan du få tag i den (på bibblan) så har du en del att gå på.
Har själv varit i Syterskalsstugan, därifrån finns fina möjligheter, och massor av varianter om man vill tälta en natt.
Sedan finns ju "det ensamma berget" man ser från vägen, Ryivegaise, har inte varit på detta berg, men det ser intressant ut. Har nästan 1000m ned till sjön men allt är väl kanske inte åkbart (skog). Har hört att det en gång högs en åkbar korridor ned för detta berg. Någon annan som vet något kanske?

/Janne

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hur mycket som helst. Måskoestjåhkes västsida t.ex. Ett av dom maffigare i Sverige. 750 effektiva höjdmeter i 30-35 graders lutning. Lavinfarligt dock. Köp "Svenska toppturer" av Hjelmstedt och Sundvall. De har ett helt avsnitt om Tärnafjällen med. Rekommenderas.

Klas

voulep; sa:
Sedan finns ju "det ensamma berget" man ser från vägen, Ryivegaise, har inte varit på detta berg, men det ser intressant ut. Har nästan 1000m ned till sjön men allt är väl kanske inte åkbart (skog). Har hört att det en gång högs en åkbar korridor ned för detta berg. Någon annan som vet något kanske?

/Janne

Är det den den gamla "störtloppsbacken" du tänker på?

Utgår du från Hemavan så finns en del på nära håll. Kobåsen är visserligen ganska små fallhöjder, men det är brant, och man får hjälp av liften upp. Sen skejtar man tillbaka på längdspåret, så man kan hinna en del åk på en dag.
Murtsen finns det riktigt bra åk på, de syns dessutom från liftsystemet.
Prata med någon av pistörerna i Hemavan. Jobbar samma gäng kvar som när jag var där för några år sen så kan du nog få bra tips.

Jonas P; sa:
voulep; sa:

/Janne

Har för mig att pappa har sagt att det var anlagd en störtloppsbacke på Ryfjället (som jag har hört det omnämnas)..
Det syns från många dalgångar därikring..

lleberg; sa:
Jonas P; sa:
voulep; sa:

/Janne

Har för mig att pappa har sagt att det var anlagd en störtloppsbacke på Ryfjället (som jag har hört det omnämnas)..
Det syns från många dalgångar därikring..

Mycket möjligt! Det kan varit den jag hört om, minns inte riktigt. Kommer bara ihåg att de var någon som berättade att det "förr" var åkbart ned till vägen.
Berget ser ju imponerande ut i vilket fall.

/Janne

I boken Svenska Toppturer så är det en bild på nordost-sidan av Ryfjället som ser riktigt maffig ut! Någon som har provat den?

Och tack för alla svar!!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips