Toppturer i Jämtland?

Kommer vara i Jämtland över nyår med målsättningen att gå lite dagsturer.
Vi kommer bo i Åre och har bil, vi är beredda att köra någon timme, enkel resa,

Någon som har lite tips att dela med sig av, ju mer detaljerade desto bättre förståss...

Vi har utrustning och kunnande gällande bedömning av lavinrisk men lokal kunskap och erfarenhet är överlägset, så har du sådan om turer/områden så tar jag tacksamt emot synpunkter...

Köp boken Friluftsliv i Jämtland

I Johan Rambrants bok står det mesta du behöver veta.

Det man förutom den infon måste ta hänsyn till är att det är lite snö just nu. Det mesta år oåkbart.

Jag antar att vägen till Storulvån är både låst och oplogad, men Storsnasen är fullt möjlig. Skäckerfjällen ser väldigt vita ut på håll, från Åreskutan. Det är rätt långa inmarscher, blir att åka vid sex, senast sju, på morgonen från Åre om man vill åka utför i dagsljus och hinna med flera toppar.

Ottfjället har jag inte heller varit på i vinter, men ska vara tunt med snö.

Kanske inte världens mest exotiska, men Åreskutan kan vara ok att knata på innan liftarna öppnar, men det gjorde den redan idag.

Ett allmänt tips är väl att just sticka iväg i tid, börja gå i mörker om ni vill göra något längre. Betydligt bättre att gå i mörker upp än att åka ner, om ni inte har en bra pannlampa.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips