Topprepsklättring

EN ny klättersäsong har tagit sin början. I avsaknad av "stockholmsföraren" vänder jag mig därför hit. Tänkte introducera några goda vänner till utomhusklättring, men eftersom de har mindre vana och bara kan toppsäkra så behöver jag råd om vilka klippor i stockholmstrakten som är aktuella om man vill nå ankare uppifrån alt, bygga naturliga toppankare.

Det omedelbara svaret är förstås Vårdberget. Fast det är ju förstås inte i Stockholm direkt, samt att det nog är onödigt populärt. I samma trakt kan man även tänka sig att man kan toppa på Fullbroberget.

Häggsta är inte ett typiskt topprepsberg, men det finns ändå ett flertal möjligheter, även utöver Rampväggen.

Nacka kvarn ligger ju kanske bättre till beroende förstås på var man bor, men även om det finns bra ankare är det inte ett ställe som passar som provapåklättringsställe.

Storvretsbacken är inte så stor upplevelse av detta med berg och klippor, men ett bra ställe med fina ankare och lättare klättring.

Kolla förstås även på www.sverigeforaren.se

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Mezzner har iof redan nämnt detta, men för att förtydliga:

Under hösten och våren har stordelen av gamla Stockholmsföraren lagts upp på Sverigeföraren, bl hela Tyresö och Nacka-Värmdö. Resten kommer i mån av tid (den som vill hjälpa till kan PMa mig). Kolla http://www.sverigeforaren.se/index.php/Stockholm

Vet inte hur lätt det är att rigga toppankare här, men både Gritstone och Klövberget har ju massor av turer i "provapå-grad", några riktiga klassiker.

Fjärdhundra

Some easy routes with top anchors on ALL of them, 2min to go around and plenty of trees on the top to abseil from to reach the anchors, where needed.

A bit of driving from Stockholm though.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips