Toppbestigning Kebnekaise

I början av augusti ska jag vandra med mitt barnbarn, Emil, som är 15 år och jag tänkte att gå från Nikkaluokta upp till Kebnekaise. Väl där tänkte vi göra en topptur. Det finns ju 2 alternativ antingen korta branta vägen alternativt den långa vägen. Vi är båda i bra form och Emil idrottar mycket, löpning, orientering och skidåkning.
Jag är tacksam för att få tips om för- resp nackdelar med resp. led. Den långa leden är den utmärkt, svår att hitta? Jag förmodar att den branta leden sker med guide? Vad rekommendera du? Hur lång tid tar det normalt resp. led.
Jag mottar tacksamt dina tips.

/Olle

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Den korta branta leden brukar kallas för östra leden och precis som du säger väljer de flesta att gå den med en guidad grupp eftersom den involverar glaciärvandring och lättare klättring med via ferrata-slinga. Den guidade turen kostar ungefär 500kr per person. Östra leden innebär ingen avancerad klättring, så har du lite tidigare bergserfarenhet och glaciärkunskaper ska det väl inte vara några problem att gå den själv. Bäst är det väl kanske ändå att använda sig av den guidning som finns eftersom all den utrustning som behövs då tillhandahålles av fjällstationen, dessutom har guiderna ofta väldigt bra omdöme när det gäller väder och andra säkerhetsaspekter.

den längre vägen kallas för västra leden och tar lite längre tid, 12-14 timmar brukar det sägas. jag har inte själv gått västra leden men vad jag har hört så är det mest vandring upp till toppen, några problem att hitta tror jag inte att du får om det inte är extremt dåligt väder. I början går östra och västra leden tillsammans och delar sig ganska snart, därefter tror jag inte att det är så svårt att hitta vidare på västra leden.

Jag var uppe i kebnekaiseområdet förra sommarn och gjorde då bland annat en guidad toppbestigning via östra leden. har du fler frågor så är det bara att fråga på :)

//Mikael

Hej!

Jag gick upp till toppen via den västra leden förra sommaren. Det är inga som helst problem att hitta. Den är väl utmärkt och det är bara gå. Det tog oss 12 timmar och det kändes i kroppen efteråt, mest i knäna för min del:)

Micke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips