Törs jag lita på ett Berguven tält?

Jag har, åtminstonde tillfälligt, lagt rabarbervantarna på min pappas två persons tunneltält från Berguven. Jag tycker detta tält är trivsamt och det känns ganska väl konstruerat och påminner inte helt oväntat en aning om tex Hillebergs nallo2 (har berguven någonsin gjort något som inte är en ganska så exakt kopia av ngn annan större tillverkare?) Jag är medveten om att det inte går att jämföra "mitt" tält med ett hilleberg men bara så ni vet konstruktionen/utseendet. Det jag undrar om är vad man kan tänka sig att använda detta tält till. Sommarfjäll tycker jag borde vara ok, i alla fall i något sånär snälla fjäll (om nu sådana finns). Vintertältning borde gå bra men inte i fjäll miljö skulle jag anta.....

Vad tror ni någon som provat?

/Andreas

Berguven OK

Hej,
Vi har ett tält Berguven. Vi är nöjda med det. Kruxet är att det väger en del, så vi använder det bara när vi sover någon stans nära bilen. Vi har också ett från Hilleberg, men som är lite mindre. Detta tar vi när vi vandrar.
Visst är det skillnatd De där kanalerna som man trär pinnarna igenom är lite smalare på tältet från Berguven. Kan man stå ut med att det tar någon minut längre per pinne är det HELT OK:

/Anna

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Hej,
Vi har ett tält Berguven. Vi är nöjda med det. Kruxet är att det väger en del, så vi använder det bara när vi sover någon stans nära bilen. Vi har också ett från Hilleberg, men som är lite mindre. Detta tar vi när vi vandrar.
Visst är det skillnatd De där kanalerna som man trär pinnarna igenom är lite smalare på tältet från Berguven. Kan man stå ut med att det tar någon minut längre per pinne är det HELT OK:

/Anna

Kanske ala har gått vidare i tältvärlden så här 8 år senare ;)

För att sätta ett tydligt slut på historien kan jag avslöja att tältet sedermera såldes på loppis på Södra Esplanaden i Lund, vill minnas att det gick för i storleksordningen 50 kronor...

Man kunde alltid lita på att det saggade rejält på morgonen om det var minsta fukt i luften. Du kan också lita på att jag tyckte att jag gjorde en bra affär när jag sålde det ;) (Fast till dess förtjänster hör att det överlevde ett par omgångar på Hultsfred...)

Berguven

För min del gjorde det väl ungefär vad man kunde begära på en cykelsemester mellan Umeå och Västerås samt att det framkallade en del irritation när bågarna inte gick att få i stånghållarna på en vandring längs isälvsleden. Sen blev det Hultsfred för tältet, tydligen.

/A

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips