Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst?

Hur mycket väger den?
Den breda som jag har länkat till:
Bredd 8,3 cm
Längd 29,1 cm
Höjd 4,7 cm
Vikt 97 g

Tror den smala väger 82 g. Tänker att 15 g inte spelar nån roll, men klart att lite smalare är smidigare att få plats i ryggsäcken.

Men å andra sidan är ryggsäcken som fullast när jag fjällvandrar och då är det tveksamt om jag kommer att ta med den. Bränner alltid upp pappret och osannolikt att någon skulle vända upp just min anonyma sten bland alla miljontals under de närmsta 4-5 åren (går oftast utanför lederna) :)
 
Jag blir arg över den bajsguiden, likaså över en typ scout eller vad hon nu var som utfrågades i TV 4 morgonprogram för några veckor sedan om hur man gör nummer 2 i naturen. Hon sa samma sak som i bajsguiden.
LNT ska gälla, inget papper ska vara kvar i naturen. Var ute nyligen i 14 dagar på Bohusleden och allt bajspapper tog jag med i en zip-lock plastpåse som kan återanvändas. Vid lämpligt tillfälle tömde jag påsen. För kiss använde jag min pee rag, så särskild mycket papper blev det inte. Hur svart kan det vara. Just i det här fallet borde Sverige lära sig av USA stränga regler.

Håller med om rösen!! Även om jag tänkte mest på kommentarerna där någon tipsade om att knyta fast toapappret på en pinne och sätta i bajset som en liten varningsflagga.. o_O
 
Liten trädgårdsspade som jag köpte på typ BAUHAUS för någon tjugia när vikten inte är alltför avgörande, annars pinne/sten för att gräva lite.

Men att ta en platt sten nära en populär och välbesökt led och lägga allt under måste ses som en föråldrad approach, så gjorde man på nittiotalet när vi inte var så många som rörde sig i samma område. Numer finns det gott om platser längs kungsleden där man knappt hittar en sten utan en stor hög bajs (ofta med papper) under. Mycket otrevligt när man vill stormsäkra tältet lite extra.

Är man ute där det knappt finns folk är det en helt annan sak.

Spaden rekommenderas för att det i de flesta typer av jordmån bryts ner allra snabbast ca 10 cm under ytan. (kan slira lite på exakta djupet, men har för mig 10-20 cm ner är optimalt ur bakteriesynpunkt).

Överlag tycker jag det är viktigt att erkänna att det som funkade bra för tjugo eller tio år sedan Inte alls är vettigt längre, vi är sjukt många fler på de flesta ställen nu för tiden.

Finns en fin bok på ämnet som passande nog heter "how to shit in the woods". Den är riktigt rolig och rymmer en del fakta bland alla anekdoter som vad som kan gå fel, rekommenderas 😊
 
"Täcka med en sten" har såklart tolkningsutrymme.

Att lägga en liten sten ovanpå är en slarvig lösning.
Att slita upp en större sten, uträtta ärendet i gropen, och lägga tillbaka stenen är en betydligt bättre lösning. Som att gräva, utan att gräva.

Givetvis gör man det inte i anslutning till en bra tältplats, utan på en plats där ingen rimligtvis hämtar stenar.
 
Ja det är klart toaspade behövs, Var och kollade efter hjortron i dag och hittade det som vi alla vill slippa att se.
Hoppas ingen tar illa vid sig att jag lägger upp fotot av eländet. Det är ju eldningsförbud sommarmånaderna så det är bara att gräva ned det.
20200730_104559[1].jpg
 
Ett drygt år senare, och jag måste backa från mitt uttalande om toaspadens onödighet.

Fjolårets fjälltur gick genom relativt vältrafikerade trakter, och då gick det upp för mig att toaspade kanske inte är så dumt ändå.
Så under förra hösten införskaffade jag en spade av typen The Deuce, vilken fick följa med på årets fjälltur.
Spaden i sig var av en mycket bra konstruktion och grävde mycket bättre än jag kunnat föreställa mig av en sådan liten sak.
Den var även bra till att göra en liten spillvattengrop i absiden.

Skulle fortfarande inte kalla spaden för nödvändig, men jag upplevde den ändå så användbar att jag kommer fortsätta att ta med den.


Testade och utvärderade även bidésystemet som Packad tipsade om tidigare i denna tråd.
Det må jag säga var rent revolutionerande!
I stort sett obefintligt behov av papper, och alltid "nyduschad".
Bidékorken funkade även suveränt vid handtvätt. Med flaskan mellan knäna kan man tvätta händerna direkt på plats. Ingen onödig transport till ett vattendrag och ingen tvål ner i vattendraget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lanbit Bra belysning när det behövs? Utrustning allmänt 24
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
farsgubben Behövs dry-bag vid fjällvandring? Utrustning allmänt 37
Tranan behövs ryggsäckens Utrustning allmänt 17
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.