TNF kilobag

Min gamla sovsäck har sett sina bästa dagar och har därför beslutat mig för att köpa en ny inför sommarens och höstens fiske- och vandringsturer. Efter att ha letat ett tag i sovsäcksdjungeln har jag nu blivit intresserad av en TNF kilobag.

Finns någon på forumet som kan dela med sig av sina erfarenheter om denna sovsäck?

Roger

Jag tittade på den men föll för deras lättare yurt. Yurten kostar visserligen mer och är inte lika varm men om man spara nästan ett halvkilo på det så kan det väl vara värt det. F ö går det ju bra att sova i underställ och fleece. Hellre ett kilo dun i jackan än sovsäcken, jackan kan man ha på sig hela tiden. 600 fp dun som det är i den sovsäcken är likvärdigt med polarguard 3D i vikt i förhållande till isolering, detta plus att dun är sämre om det är fuktigt. Köp en med bättre dun i.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hur nöjd som helst

Hejsan,
Jag har haft min kilo bag i mer än två år och har bara bra saker att säga om den. kanske dags att skriva en recension! Jag tycker den är en bra kompromiss mellan pris och prestanda. Temperaturgränsen är, enligt min åsikt, inte överdriven, jag har sovit i ner mot -10 grader i den. I och för sig på ett rejält liggunderlag och med underställ och sidenlakan, men ändå.

Nästan inget dunläckage, min MH sub zero-jacka läcker mycket värre.

Att 600+ dunet skulle vara jämförbart med syntet vet jag inte om jag håller med om.

Sov gott

Bengt

Jämför TNF "Cats Meow" med "Blue Kazoo", dom väger lika, har samma tempangivelse, men syntetaren har 115 gram mer fyllning. Den ena är fylld med polarguard Delta (ursäkta, inte 3D) den andra med 600 fp dun. Jag kan ju dock inte säga att jag använt någon av säckarna och jämfört men en snabb titt avgör det för mig. 500 g väger ett lätt fleeceställ, det har du mer nytta av än en varmare sovsäck.

Jag har själv använt en yurt i -8 grader ensam utan skydd i en lätt blåsig dalgång, det största problemet var att det var lite kallt om knäna eftersom jag hade bara ett coolmaxlakan och underställ innanför.

[Ändrat av Attackscouten 2004-04-14 kl 19:59]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips