Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr?
- Trådstartare cloud76
- Start datum
Själv fiskar jag helst med fireline, speciellt om du fiskar röding i norra Sverige. Anledningen till detta är att rödingen gör ganska svaga hugg vilket leder till att du måste göra ganska hårda mothugg och "slita upp" fisken på land. Fireline håller för att lyfta ut fisken vertikalt ur vattnet vilket är en stor fördel om du fiskar i lite mer svårtillgängliga sjöar med mycket vide/ensnår längst med vattnet. Jag använder 0.25 tjockleken.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Så grov lina som 0,25 har jag inte använd sedan 80-talet vid fiske efter öring o harr med spinnare.
Jag utgår från att du använder haspelutrustning?
Numera finns modernare alternativ som exempelvis denna
https://www.ofc.nu/barkley-nanofil-0072-mm0193-mm--p-1763-c-187.aspx
Jag använder 0,163 mm och är nöjd med den.
Det viktiga är även att linan lirar bra ihop med spö och rulle samt att den inte är för gammal. Lätta grejer ger en bättre känsla samt normalt längre kast med små lätta spinnare. Det finns även långa spön om 8-9 fot som är avsedda för små drag om 5-15 gram vilket är lämpligt i Sjöar om man inte har båt/kanot.
Din lina funkar, men kosta på dig att ha med en extra ifall att...
Jag utgår från att du använder haspelutrustning?
Numera finns modernare alternativ som exempelvis denna
https://www.ofc.nu/barkley-nanofil-0072-mm0193-mm--p-1763-c-187.aspx
Jag använder 0,163 mm och är nöjd med den.
Det viktiga är även att linan lirar bra ihop med spö och rulle samt att den inte är för gammal. Lätta grejer ger en bättre känsla samt normalt längre kast med små lätta spinnare. Det finns även långa spön om 8-9 fot som är avsedda för små drag om 5-15 gram vilket är lämpligt i Sjöar om man inte har båt/kanot.
Din lina funkar, men kosta på dig att ha med en extra ifall att...
Kan bara hålla med föregående. Om du vill ta med dig en extra traditionell nylonlina, skulle jag rekommendera dig att ta en som har en diameter på 0,18 av god kvalité. Det lär täcka dina behov med god marginal, om fiskarna du förväntar dig uppgår till max 1,5 kg.
Jag kan för jämförelsens skull berätta om mitt livs största fisk,en (och ända) lax som jag landat. Den vägde 10,5 kg och den tog jag på en ambassadör 3600, 15 grams viking herring och en lina på 0,25 mm.
Jag kan för jämförelsens skull berätta om mitt livs största fisk,en (och ända) lax som jag landat. Den vägde 10,5 kg och den tog jag på en ambassadör 3600, 15 grams viking herring och en lina på 0,25 mm.
Jag kör med 0,12 fireline för UL fiske med haspel och beten upp till ca 12 gram. Har inte råkat ut för att någon fisk slitit av linan, vet jag dock om att det finns gädda i vattnet så åker det på en tafs.
För fjällfske efter röding och öring använder jag oftast en Shimano Symetre 1000FI laddad med 0,12 mm Fireline Crystal. Spöet varierar med fiskesituationen, men som vandringsspö använder jag gärna ett Daiwa Osprey 705HL ( 210 cm, 5 delat).
Skall jag använda vanlig nylonlina tar jag gärna fram en Cardinal C3 och lindimension 0,18-0,20. Har även en spole laddad med 0,25 mm om jag behöver fiska vatten med större risk för att fastna i växter eller bottennapp.
Skall jag använda vanlig nylonlina tar jag gärna fram en Cardinal C3 och lindimension 0,18-0,20. Har även en spole laddad med 0,25 mm om jag behöver fiska vatten med större risk för att fastna i växter eller bottennapp.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg