Tjära och valla...

Hejsan!
Farsans gamla träskidor har legat på vinden i 30 (!) år och behöver få sig en omgång. Är det rätt som jag hörde (av honom) att man skall bre på ett lager tjära och sedan värma in den m. varmluftpistol? Och behöver man valla med vanlig skidvalla ovanpå tjäran?
Och hur får man tag i bra tjära? Vanlig skidbutik?
/Magnus
 
Elda på...

Japp.. i vanliga fall väntar man till våren och tjärar i solen men att bränna in över eld, gasol eller varmluftspistol är bra nu när solen inte är så varm. Jag hade en blandning av tjära och parafin som jag eldade på som sista lager. Kunde bli lite bakhalt men man kan alltid sätta på fäste om man bara har glid. Trätjära hittar du lättast på färgaffärer. // Roland
 
Använd dina gamla skidor som brasved,du kommer inte många meter innnan brättet går av.
Tjärvalla används idag som en inblandning i vanlig
valla och funkar bra i kallt väder och nysnö.
 
träskidor är toppen

Köpte ett par vitablixten för 30:-
Funkar hur bra som helst.
Tjäran har man för att skydda skidan från slitage och väta.
Skidorna bör tjäras in en gång per sesong ungefär berodende på före och hur mycket du åker.

Tjära in skidorna och åk någon kilometer utan valla för att bli av med overskottet, valla sedan som vanligt.

/Lukas
 
Lägg i blöt

ovalis; sa:
Använd dina gamla skidor som brasved,du kommer inte många meter innnan brättet går av.
Om skidorna har legat länge på torrt ställe, är det bäst att lägga ut dem i fuktig snö ett bra tag, innan du ger dig av ut. (Kanske skall du tjära innan du lägger ut dem.)
Jag har varit med om när båda skidorna gick av vid första lilla påfrestning och dom skidorna hade stått i förråd i 30 år! Dom blir för torra. Annars är det nog inte något störree fel på träskidor vid rätt tillfälle.
\C
 
Hej och tack för tipsen (förutom det där med att elda då kanske haha).
Skall nog lägga ut dem ett tag efter tjärningen. Verkar som om det kan vara bra. Ärligt talat så vet jag inte om farsan haft dem liggande på vinden eller i källaren på landet. I källaren är det hyfsad hög fuktighet medan det på vinden är lite torrare men inte helt torrt eftersom det är rätt god genomströmning av luft utifrån på vinden (dvs dragigt...). Men hur som helst kan de vara en aning torra ändå så det får jag göra någonting åt.
//Magnus
 
Vallarätt!

Hej!

Om du vill ha ett säkert vallatips..Läs! Lägg upp skidorna på bra arbetshöjd värm skidorna först med gasolbrännare eller varmluftpistol. Tjäran skall helst vara varm oxå detta för att få bättre inträngning i träet,men var försiktig den antänder lätt.Stryk på tjäran med pensel(lämpligt). Sedan värmer du in tjäran försiktigt, du får inte värma skidan så att träet bränns, då kommer du att få dåligt glid. Sedan torkar du bort överflödig tjära med en trasa och efter att dom kallnat ä de bara åk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
drutten Stighudar på tjära? Turskidåkning 7
hsjn Vilke tjära, och var köper man den? Turskidåkning 10
Mieut Tjära träskidor med stålkant, ngt speciellt? Turskidåkning 0
hellas Tjära träskidor? Turskidåkning 11
sajberjohan Tjära Vita Blixten Turskidåkning 18
mathias Tjära Turskidåkning 3
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
vandrafjäll Valla pulkan enkelt Turskidåkning 9
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
Gröngölingen Ny säsong, ny valla? Turskidåkning 2
flierman Valla glid på vallningsfria turskidor Turskidåkning 6
bekkis Valla/vallningsfritt? BC/NN75? Turskidåkning 4
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
fson Valla träskidor för tö? Turskidåkning 9
hannulan Butik m valla i närheten av Mölndal Turskidåkning 5
Rasmus B Valla till fjällskidor Turskidåkning 2
Staffan Andersson valla fiskfjäll? Turskidåkning 7
fujii Valla vallningsfria skidor? Turskidåkning 9
Mathew Bakhalt som sjutton. Varje gång, trots valla Turskidåkning 36
frippe1976 Valla eller vallningsfritt? Turskidåkning 6
afropavo Valla? Turskidåkning 2
ett_och_noll Valla Vita blixten? Turskidåkning 1
Vandrare Hur valla turskidor? Turskidåkning 12
abielk Lära sig valla Turskidåkning 6
Valla eller inte valla det är....? Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.