Titanbrännare ??Lätt kök.

Ja jag blir mer o mer sugen på en Optimus Crux trots den något höga vikten :)
Den verkar ha en stor spridare och det är väl att föredra??
Valet hänger på Optimus Crux vs Primus Titan

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Markill

Har ett Markill Peak Ignition (88g) sedan flera år tillbaks. Det funkar mycket bra vår-sommar-höst (vanliga begränsningarna med gas) och eftersom det sitter direkt på tuben (värmer tuben mer än de som står på sidan om) går det även bra på vintern i mildare temperaturer. Vi använder det ner till -15 med MSR gasen (röda tuberna).

Det som är mer intressant än max effekt är gasförburkningen. Vårt Markill har visat sig extremt snålt med gasen och det hjälper oss att spara ännu mer vikt! För två personer och tre måltider per dag räcker det med god marginal med en liten tub per vecka förutsatt att man alltid ställer köket vindskyddat (i absiden) och använder vindskydd (primus al-folie med hemmagjorda ben) som leder upp värmen runt kastrullen.

Har kompisar som har pocketrocket, det är bullrigare och mindre snålt med gasen. Crux är coolt och det väger inte speciellt mycket mer men är tveksam till att det är lika snålt på gasen. Räknar man med att man kan lämna en tub hemma så skiljer det helt plötsligt mycket i vikt... Någon som testat? Jag misstänker att om man har mer effekt så är det lättare att elda mer för kråkorna utan att märka det.

Min erfarenhet är att ju högre effekt köket har ju viktigare blir vindskyddet. Vill man inte bära Trangia kontainern måste man söka lä och ha ett eget passande vindskydd med sig.
När jag vägt efter bruk stämmer det att tillgängliga Watt inte alltid nyttjas nog väl.

Primus MicronStove Ti 2.5 väger 62 g och visades som prototyp på en Outdoor Retail-mässa i USA i somras. Den kanske kommer i serieproduktion.

Själv har jag ett vanligt Micron på 95 g som jag är mycket nöjd med. Enligt Chris Townsend det bränslesnålaste gaskök han använt.

Det är bara att instämma med övriga inlägg kring bränsleförbrukning. När köken väger såhär lite så tycker jag det spelar mindre roll vad själva köket väger. Det är bränsleförbrukningen som är viktigast. Om kök A under en vecka förbrukar 100 g mer gas än kök B så är det ju ganska oväsentligt att kök A väger 10 g mindre än kök B. Man ligger ändå 90 g back. Men den här typen av jämförelser är ju väldigt svåra att göra eller få information om.

Jörgen

Japp; effekten borde vara hyfsat lätt att mäta, men de angivelser om vilken tid som går åt för att värma 1 liter vatten blir ju hopplöst subjektiva och troligen orättvisa, samt att de inte säger nåt om gasförbrukningen.

Kan väl tillägga att gasförbrukningen för Micron de senaste åren varit ganska stadigt 25-30 g per person och dag för barmarksturer. Verkar inte vara så stor skillnad på sommarhetta och höstrusk.

Jörgen

NUI; sa:
Primus MicronStove Ti 2.5 väger 62 g och visades som prototyp på en Outdoor Retail-mässa i USA i somras. Den kanske kommer i serieproduktion.

Jörgen

Pratade precis med Primus och dom har den i lager och den borde ha kommet ut till bla. Naturkompaniet.
Den ska ha samma värden som deras Micronstove förutom vikten.

Fan ska man slå till hmmmm.......

Om man är rädd för att elda för kråkorna eftersom effekten är hög är det väl bara att inte skruva upp fullt?
Ett större brännarhuvuds största fördel är väl värmefördelning snarare än effekt.

Men om man vill låta bli att elda för kråkor är antagligen ett vindskydd för låga och kastrull det bästa eftersom mycket värme går till spillo från kastrullens sidor.

NUI; sa:
Kan väl tillägga att gasförbrukningen för Micron de senaste åren varit ganska stadigt 25-30 g per person och dag för barmarksturer. Verkar inte vara så stor skillnad på sommarhetta och höstrusk.

Jörgen

Hm, det där var inget bra mått. Jag har åtminstone en bestämd känsla av att du och jag har en annorlunda uppfattning om hur många gram/kilogram nylonväv det går åt per person och vecka i fjäll och skog...
:)

Mezzner; sa:
NUI; sa:

Jörgen

Hm, det där var inget bra mått. Jag har åtminstone en bestämd känsla av att du och jag har en annorlunda uppfattning om hur många gram/kilogram nylonväv det går åt per person och vecka i fjäll och skog...
:)

Antar att det beror på att jag inte betraktar nylonväv som förbrukningsmaterial ;-)

Jörgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips