Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök!

Kul att se att försvarsmakten gett upp att bränna massa pengar på utveckling och istället tar det som finns på marknaden som funkar bra. Då blir det primus, crux och black hawk.

Har sett bilder från Afghanistan där de kör med primus multifuel.

Var inte alltför säkra på att CE-märkningen står för nånting som liknar kvalitetskrav.
I många fall får tillverkaren själv gå i god för att produkten uppfyller kraven. (Vet inte vad som gäller för just gasolkök)

Dessutom kan det man ser om man tittar snabbt vara en China Export-symbol.

Från wikipedia:
"En symbol som är mycket lik CE-symbolen är China Export-symbolen. En skillnad är att den kinesiska symbolen har ett tydligt kortare avstånd mellan C och E, än vad EU:s symbol har. China Export-symbolen säger inget om hur säker en produkt är, utan visar bara att produkten är tillverkad i Kina. Detta gör att en konsument kan få uppfattningen att en produkt uppfyller EU:s grundläggande krav, trots att den kanske inte gör det."

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Å andra sidan säger väl CE-märkningen inte speciellt mycket om hur pass säker produkten är heller utan bara att avgifterna till EU har betalats... CE-märkning är inget jag någonsin lagt någon vikt vid och jag skulle aldrig tveka att köpa något som uppfyller de krav jag har enbart för att det inte är CE-märkt. Andra får ju naturligtvis göra som de vill.

Soldatkök 09 ser onekligen bra ut.
Dock är jag lite osäker på hur det används. Tar man alltid med allt eller är det uppdragsanpassning som gäller. dvs att man tar med de delar man behöver inför det tänkta uppdraget och lämnar resten i trossen?.

För det känns som lite overkill med både gas och t-sprit och 2 kastruller.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips