Tips till nybörjare

Hej
Jag är ny på detta forum samt relativt grön vad gäller friluftsäventyr.
Sept-Nov är jag mellan två arbeten och således ledig och tänkte då, ensam, ge mig ut på vandring.

Förutsättningarna är dessa:
Jag har aldrig fjällvandrat tidigare men har (för länge sedan) genomfört en tuff militärtjänst. Jag tål och upplever gärna lite svåra förhållanden.
Jag har 2 småbarn hemma och kan därför inte lämna frun hemma mer än 4-6 dagar helst.
Jag måste åka tåg till vandringsdestinationen och jag bor i Stockholm.

Är det möjligt att klämma in en fjällvandring med dessa förutsättningar och isf var?
Bör jag istället satsa på någon vandringsled närmare Stockholm?

Tacksam för tips och synpunkter!

Jämtlandsfjällen kommer du till med nattåg från Stockholm, framme på förmiddagen.
Gjorde själv en väldigt fin vandring i slutet av september där för 10 år sen. Hade fint väder med mycket sol och kunde njuta av höstfärgerna som började komma men ett par veckor innan hade det snöat så räkna med alla väder...
Antingen kan du vandra runt, alltså börja och sluta på samma ställe, tex Storulvån eller så gör du som jag och vandrar från Enafors, via Sylarna och Helags till Ljungdalen och reser hem därifrån.

Kan varmt rekommenderas

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
+1 på Jämtlandsfjällen med dina förutsättningar, då sparar du mycket tid på att använda nattåget nästan dörr-till-dörr.

Instämmer i jämtlandsrekommendationen med tillägget att du bör vandra i september. I oktober-novmber är vädret betydligt vanskligare...

Tack för tipset!

Har nu läst på lite om jämtlandsfjället och det verkar perfekt att kunna ta nattåget.
Siktar nog på 2 tågnätter och 3-4 tältnätter i September. Nu är det bara att planera rutten :)

Tackar!

Busvädersövningarna bör du spara till terräng nära hemmet innan du lärt dig att hålla dig varm, mätt och torr.
go tur

Natt/dag 1: Tåg till Undersåker, taxi till Vålådalen, gå till Vålåstugorna
Dag 2: Vålåstugorna-Helags
Dag 3: Helags-Gåsen
Dag 4 Gåsen-Storulvån (dusch, middag) buss till Enafors och så hem med tåget.

Och det finns en massa bra varianter om du vill göra längre eller kortare tur.

Lycka till, vi kanske ses!

http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Jamtland/Jamtlandsfjallen/Turforslag/Karta/

Har du gått denna rutt tidigare? Har du lust att berätta lite om varför du rekommenderar just den?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips