Tips till Kanotköp

Tittat runt lite på marknaden efter en kanot men tycker det är svårt att veta vad man skall satsa på och frågar därför efter lite råd.
Lite krav
*Jag har tänkt en kanot som fungerar till både en och två personer och då är 16 fot en rättså bra kompromiss.
*Vill inte ha någon kölad kanot utan den skall vara slät och gärna med lite rundare form.
*Allsidig, både sjö och strömmande vatten.

Det finns ju ingen uppsjö av sådana här...och jag ser aldrig några på begagnatmarknaden så det får väl bli nytt.
Den jag hittat som stämmer någorlunda in är Mad river´s Explorer 16.
Några andra förslag?
Hur mycket får en kanot väga för att man skall orka kånka på den själv?
Hur är de här plastmaterialen? (Triple tough, Royalex) Håller de form och spänst? Hur är de att paddla?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Rundbottnade kanoter

Hehe, McFee var ju ett passande namn för att fråga efter kanadensare.

Well. Det är ett problem att hitta kanoter för lite avancerad paddling i vågor. De flesta kanadensare är plattbottnade, med en massa köllister. Bra på plattvatten och om man behöver hjälp att hålla kursen.

Om du har tid och ork skulle du kunna bygga en. Jag byggde en ur Ted Moores Canoecraft på 90-talet. Används fortfarande varje år. Trä-glasfiber/epoxy-laminat är mycket hållbart så länge du inte tänker köra fors med stenar. Modellen jag byggde heter Red Bird (17'6", men kan kortas till 17'). Shallow arch i skrovet. Lite rocker och tumbled home. Snabb och mycket sjöduglig. Drar ledigt ifrån alla flytande ölburkar mm. Fungerar som solokanot (baklänges med lite packning i fören) men kan samtidigt rymma två vuxna, två barn och en veckopackning med tältkåta. Ok, det kräver lite packningsdiciplin.

Annars får du väl hitta dig en riktig MacFee.

/AV

Två länkar till stripbyggen. Killen på stewartriver är jättetrevlig.
www.bearmountainboats.com. Här finns en klassisk 16´Prospector, bättre kan det nog inte bli.
www.stewartriver.com. Här finns en Pal, som nog inte heller är dum.
Prospectorkopior i olika varianter finns av flera märken. De är olika, så man behöver prova. Sjöviks folkhögskola gör en trä/duk prospector som är härlig, men rätt tung. Provpaddla allt du hittar innan du bestämmer dig!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips