Tips till en förstagångsvandrare på väg mot Kungsleden

Hej!

Tänkte lägga upp en tråd här i hopp om tips och råd inför min Kungsleden vandring sommaren 2011!
Planen är att vandra hela Kungsleden i början på Juli alternativt början på Augusti samt bestiga Kebnekaise. Då jag har väldigt lite erfarenhet av vandring är jag i stort behov av råd.

Okej:

Hur lång tid behöver jag? Är väll svårt att svara på exakt då ni inte vet hur pass bra jag årkar med å inte jag heller men jag är hyffsat väl tränad, håller på med cykling och tidigare gjort en del längre cykelutflykter av 30 till 60 mila slaget. Jag räknar med tre veckor, kan det räcka?

Har fått uppfattningen att de flesta vandrar norr till söderut, vilka är för/nackdelarna?

Vad jag förstår från att läsa här på forumet är en packning på max 20kg att eftersträva, något jag också siktar på. Har för avsikt att köpa prylar som håller men inte fullständigt ruinerar mig. Har därför en del frågor gällande utrustning. Är just nu på resande fot genom Asien och kommer sluta min resa i Hong Kong. Eftersom Hong Kong är en tax free stad och således rätt billig (om man köper märkes grejer vill säga) funderar jag att köpa på mig en del av utrustningen där. Vad tror ni? Är det värt att köpa kanske ett tält, eller sovsäck/liggunderlag där? Går ju med all sannolikhet misste om garanti men det kanske är värt ändå, eller?

Gångstavar, har läst att det kan vara till stor hjälp, något ni rekommenderar?

Köpa en upplåsbar kudde eller köra med vandringskläderna i en påse? (Är inte en av dom personerna som kan somna på en pinne, utan har ibland svårt att sova eller sova igenom en hel natt utan att vakna)

Skor. Har riktigt sköna springskor från Löplabbet som jag rest och trivts mycket bra med, kan de räcka eller behövs kängor? Isf, kan Timberland kängor vara tillräckliga?

Kläder och ombyten. Tänkte ha på mig: byxor med avtagbara ben, underställströja, Långärmad tröja. Ha ett underställ (byxor och tröja) i ryggan samt fleecetröja, regnbyxor, skaljacka (regntålig), mössa. 5 par kallingar/strumpor. Räcker detta?

Mat. Verkar som att frystorkad mat är det som gäller, hur dyrt är det? Och hur mycket behöver man ha med sig? Var kan man köpa det?


Någon som bestigit Kebnekaise sommartid, hur är det? Krävs goda erfarenheter av vandring? Kan det göras ensam? Hur lång tid tar det (ca)?

Det var nog allt jag kommit på i dagsläget.
Är fortfarande i ett rätt sporadiskt planerande vad gäller denna vandring då jag som sagt fortfarande är på resande fot men ser verkligen fram emot att göra detta. Ser fram emot att se vad Sveriges natur har att erbjuda efter att ha spenderat de senaste 7 månaderna utomlands! Tacksam för alla tips och råd. Tack!

/Fredrik
 
Hej!

Av ren välvilja undrar jag om det är så vettigt att debutera som fjällvandrare med ett sådant mastodontprojekt? Om du inte har fjällvandrat tidigare vet du ju kanske inte om det ens är din grej att vandra så långt? Jag skulle nog ta det lite lugnare och skaffa lite erfarenhet genom några mindre turer till att börja med.

mvh Filiokus
 
Jag håller absolut med bfia73:s inlägg.
Vissa av dina (många) frågor går inte att ge ett bra svar på! Det är absolut bäst att skaffa sig lite egen erfarenhet först. Testa den utrustning du har, håller den måttet? Hur mycket mat behöver jag? Hur långt orkar jag gå per dag? Funkar mina skodon i fjällmiljö?
Vill du inte testa själv, så finns en del av svaren på dina frågor att finna på forumet, via sökfunktionen.

Lycka till!
 
Välj ut en del av Kungsleden. Förslagsvis den vanligaste - Abisko till Nikkaluokta. (sträckan Singi till Nikkaluokta tillhör visserligen inte Kungsleden). Då behöver du inte tält, liggunderlag eller sovsäck med dig bara ett reselakan. Det kostar visserligen lite att bo i stugorna men det kan det vara värt för en förstagångsvandrare. Från Kebnekaise turiststation kan du följa med på en guidad topptur.
Löparskor är enligt min erfarenhet inte bra som vandringsskor eftersom dom inte är vattentäta och har mycket stoppning som håller kvar fukten. Kängor är ett alternativ. Dom behöver inte vara så avancerade bara dom håller fukten utanför. Å andra sidan finns det bra torkmöjligheter i stugorna.

Om du sedan tyckte om att fjällvandra kan du vid ett senare tillfälle fortsätta där du slutade.
 
Äh, kör på. Om det går åt helvete så kan man alltid avbryta, man är aldrig mer än några dagar från närmsta bilväg om man går på Kungsleden.

Till frågorna:

Hur lång tid behöver jag? Är väll svårt att svara på exakt då ni inte vet hur pass bra jag årkar med å inte jag heller men jag är hyffsat väl tränad, håller på med cykling och tidigare gjort en del längre cykelutflykter av 30 till 60 mila slaget. Jag räknar med tre veckor, kan det räcka?
Räkna med ca 2 mil per vandringsdag, och en eller två vilodagar per vecka.

Har fått uppfattningen att de flesta vandrar norr till söderut, vilka är för/nackdelarna?
En nackdel är att man får solen i ansiktet under betydligt större del av dagen om man går söderut.

Vad jag förstår från att läsa här på forumet är en packning på max 20kg att eftersträva, något jag också siktar på. Har för avsikt att köpa prylar som håller men inte fullständigt ruinerar mig. Har därför en del frågor gällande utrustning. Är just nu på resande fot genom Asien och kommer sluta min resa i Hong Kong. Eftersom Hong Kong är en tax free stad och således rätt billig (om man köper märkes grejer vill säga) funderar jag att köpa på mig en del av utrustningen där. Vad tror ni? Är det värt att köpa kanske ett tält, eller sovsäck/liggunderlag där? Går ju med all sannolikhet misste om garanti men det kanske är värt ändå, eller?
Om man har tur så kan man hitta billiga no-name-prylar i Sverige med hyfsad kvalitet, men i stort sett alla tält, sovsäckar osv är betydligt dyrare här, oavsett skatt. Att köpa utomlands är nästan alltid en bra idé.

Gångstavar, har läst att det kan vara till stor hjälp, något ni rekommenderar?
Kanske i knölig blockterräng, men jag tror inte du kommer ha någon större användning för dem längs Kungsleden.

Köpa en upplåsbar kudde eller köra med vandringskläderna i en påse? (Är inte en av dom personerna som kan somna på en pinne, utan har ibland svårt att sova eller sova igenom en hel natt utan att vakna)
En ihoprullad fleecetröja fungerar bra för mig.

Skor. Har riktigt sköna springskor från Löplabbet som jag rest och trivts mycket bra med, kan de räcka eller behövs kängor? Isf, kan Timberland kängor vara tillräckliga?
Så länge de är hyfsat vattentäta så fungerar nog båda.

Kläder och ombyten. Tänkte ha på mig: byxor med avtagbara ben, underställströja, Långärmad tröja. Ha ett underställ (byxor och tröja) i ryggan samt fleecetröja, regnbyxor, skaljacka (regntålig), mössa. 5 par kallingar/strumpor. Räcker detta?
Handskar eller vantar också.

Mat. Verkar som att frystorkad mat är det som gäller, hur dyrt är det? Och hur mycket behöver man ha med sig? Var kan man köpa det?
Du behöver ingen särskild frystorkad mat, vanliga pulverpastasåser och pulversoppor och vanlig torkad pasta, couscous, röda linser, havregryn osv fungerar bra. En del våtvaror på tub - mjukost, tomatpure, pesto osv - kan också hålla rätt länge. Fjällmat är i allmänhet billigare än vanlig mat eftersom man inte kan ta med sig så mycket dyra färska råvaror.

Ett bra tips är att blanda ihop mjölkpulver och chokladpulver i rätt proportioner hemma (eller hitta någon färdig blandning).

Någon som bestigit Kebnekaise sommartid, hur är det? Krävs goda erfarenheter av vandring? Kan det göras ensam? Hur lång tid tar det (ca)?
Har aldrig varit där, men efter vad jag hört så ska det inte vara några problem att ta sig upp i bra väder. "Ensam" kommer du förmodligen inte att vara så länge du går längs den vanliga leden till toppen.
 
Det enklaste och roligaste är att lägga ett par helger på att sticka ut i skogen och gå, med rygga tält, skor osv. Det som funkar i skogen funkar på fjället, ungefär. Om det ger mersmak så kommer 3-4 veckor i fjällen att gå galant, med lite logistisk planering.
 
Tack för alla svar!


Av ren välvilja undrar jag om det är så vettigt att debutera som fjällvandrare med ett sådant mastodontprojekt? Om du inte har fjällvandrat tidigare vet du ju kanske inte om det ens är din grej att vandra så långt? Jag skulle nog ta det lite lugnare och skaffa lite erfarenhet genom några mindre turer till att börja med.

Kan ju inte argumentera emot att de är ett mastodontprojekt och "kanske" inte så jätte klokt att börja med men känner mig ändå riktigt taggad och som larsl sa, funkar de inte äre ba å avbryta. Innan jag kommer hem ifrån min resa i Asien i juni kommer jag ha gjort ett par kortare vandringar (en 2-dagars tur uppför en vulkan i Filippinerna och en 5-7 dagars tur i Kina) så då får jag möjlighet att prova på vandring och avgöra om det verkligen är nått för mig. Sen kommer jag nog inte vandra ensam då en kompis var intresserad av att hänga på.

Får väll se hur det blir i slutändan, tänkte läsa några böcker om ämnet (tex. Vandra Kungsleden : från Abisko till Hemavan och Vandringsturer på Kungsleden : Kvikkjokk - Hemavan) och sen avgöra om jag tar en kortare sträcka eller kör hela. Några andra böcker jag bör läsa om ämnet?



Kanske i knölig blockterräng, men jag tror inte du kommer ha någon större användning för dem längs Kungsleden.

Hur är terrängen längs med Kungsleden, är det träspång och jämna stigar hela vägen?


Tack än en gång för alla svar!
/F
 

avslutad210712

Gäst
Hur lång tid behöver jag?

Kungsleden är ungefär 425 km lång och med tre veckor blir det bra precis 20 km per dag. Dock tänker du göra en avstickare upp på Kebnekaise. Om du går Kungsleden så skall du såklart gå in från Singi och upp efter Durlings led. Dels är det den lättaste vägen och dels slipper du använda en extra dag för att gå till framsidan av Kebnekaise för att gå upp efter Västra leden. Sen kanske du skall räkna med någon vilodag och liknande.

-------------------------------------------------------------------------
Har fått uppfattningen att de flesta vandrar norr till söderut, vilka är för/nackdelarna?

Personligen föredrar jag att gå från norr till söder och med en keps så är inte solen i ögonen något problem.

------------------------------------------------------------------------
Gångstavar, har läst att det kan vara till stor hjälp, något ni rekommenderar?

Var skeptisk till stavar från början men efter att ha testat så är jag helt såld på dem. Jag har Exped. En fördel med dem är att det går att byta spetsar vilket troligen kommer att behövas efter ett tag. Har också ett par billigare stavar som jag började med där spetsarna är helt runda och det visade sig att affären inte kan fixa hem nya spetsar så billigt blir dyrt i längden.

---------------------------------------------------------------------
Köpa en upplåsbar kudde eller köra med vandringskläderna i en påse?

Har testat kuddar av olika slag men att fylla sovsäckspåsen med kläder tycker jag fungerar bäst och dessutom väger det inget extra.

---------------------------------------------------------------------
Skor. Har riktigt sköna springskor från Löplabbet som jag rest och trivts mycket bra med, kan de räcka eller behövs kängor? Isf, kan Timberland kängor vara tillräckliga?

Skulle inte ge mig ut med springskor men känner du för det så varför inte men testa först med packad ryggsäck i skogen och då inte på jämna fina stigar utan i lite sämre terräng.

----------------------------------------------------------------
Mat. Verkar som att frystorkad mat är det som gäller, hur dyrt är det? Och hur mycket behöver man ha med sig? Var kan man köpa det?

Du kommer aldrig att kunna bära med dig all mat redan från start och då är ett tips att skicka upp maten med bussgods till ställen som du passerar och där bussarna passerar tex Jäkkvik, Kvikkjokk. Sen finns det en del frystorkat att köpa i STF's stugor. Där brukar det också finnas Tortellini att köpa vilket jag tyckte var riktigt bra att vandra på så det ingår nuförtiden i min mat redan från start.
---------------------------------------------------------------
Någon som bestigit Kebnekaise sommartid, hur är det?

Svårighetsmässigt är det inga problem så länge du går Durlings led eller Västra leden. Däremot bör man se till att ha mat med sig för det är en dryg dag upp och ner. Inga problem att gå ensam dvs ensam är du definitivt inte förutom den delen av Durlings led innan den möter Västra leden. Ett större problem är att det kanske inte är så bra väder just den dagen när du är i närheten av Kebnekaise och då är frågan om du skall "slösa" bort några dagar på att vänta på bättre väder för ditt schema är rätt snävt.

---------------------------------------------------------------
Hur är terrängen längs med Kungsleden, är det träspång och jämna stigar hela vägen?

Enkelt svar - nej. Det är rätt varierande men ingen direkt blockterräng men visst är det stenigt på sina ställen. Reserverar mig dock eftersom jag bar gått mellan Abisko och Vakkotavare så hur det ser ut söder om det har jag ingen aning om.
 
hejsan
klart du ska ha stavar - underbart uppför, nedför, när man börjar bli sliten och på vad.
ta inte med en massa kläder i reserv-skölj ur istället
banta din packning
satsa på ett riktigt skönt liggunderlag typ exped downmat, själv har jag ett 9 DLX.-sover skönt.
ta med ett par foppatofflor som lägertoffel, vadartoffel och skavsårstoffel.
var beredd på att du antagligen kommer att få skavsår-försök att förebygga detta,
mat väger tungt, fyll på efter vägen.
bättre med en lite tyngre rygga med ett bra bärsystem. dock inte nån 4 kilos klump..
(det är lättare att bära 25kg med en bra rygga än 10kg i en konsumkasse...;) )
en gps, gärna med inbyggd karta och extra batterin kompletterar karta och kompass.
ta med nåt bra myggmedel och slå läger där mygg, knott och sven blåser bort...

go tur
vänligen nils
 
Okej, här är mina råd.

1. Skaffa kängor, punkt. Var beredd att lägga ett par tusen på dem. (det finns massor med diskussioner här på forumet om fördelar/nackdelar med olika sorters kängor). Fötterna är A-O. Så som det låter i mina öron är gå-i-gymnastik-skor-idéen din sämsta, och därmed den största risken.

2. Stav är bra att ha, särskilt om du ska vada (risken finns, även på KL). Jag brukar dock tälja till en själv av lämplig stackars björk i början av vandringen, inte köpa.

3. Ha alltid sovsäck i vattentät påse - konsumkasse fungerar i värsta fall.

4. Räkna med 15 km om dagen. Så går du 16-17, är inte helt utsliten, och kan klappa dig på axeln för att du har gått lite längre än planerat! Totalt, räkna med en månad, typ.

5. Även om det är trevligare att bära 25 kilo i en bra ryggsäck än 10 kilo i en plastkasse är 15 kilo i bra ryggsäck bättre. Slimma packningen. Fem kalsonger, t.ex. WTF? Jag har två med mig när jag vandrar, två uppsättningar strumpor.

6. Det kommer kännas skittungt i början, men bit ihop. Redan efter några dagar kommer din kropp liksom vänja sig, och i slutet kommer du flyga fram.

7. Slutligen. Ha huvudet med dig. Vada inte i för strömt/djupt vatten. Gå inte upp på kalfjäll om du ser åskväder på horisonten. Slå upp tält i lä och i vindriktningen, även i fint väder. Ha mobil i plastpåse. Våga vända om/avbryta om det känns för kärvt – ha förmågan att sluta fatta felaktiga beslut om skiten hittar fläkten.

Lycka till!
 
Jo

Hur långt du orkar blir svårt att svara på. Men att gå 2 mil per dag är inte alltför svårt. Själv skulle jag nog gå de dubbla sträckan om jag skulle göra samma sak. Men det är upp till var och en vad man vill ha ut av vandringen. Är målet att njuta av den vackra naturen eller bara ta sig genom hela leden så snabbt som möjligt?

Norr - Söder eller Söder - Norr det är det många som diskuterar vad jag har förstått är det lättare att få hjälp med båt transporterna om man går från Norr.

Hongkong är en bra stad att hitta billiga prylar och kläder i.
Ska dit själv för 5 gången i sommar. Vill du ha original produkter så håll dig till affärer ej till marknader. Men inte ens där är du säker. Vill du ha en speciell sak så kolla upp med vilka i HK som säljer deras prylar på tillverkarens hemsida.

Men man behöver inte ha orginalprylar. Kläder, liggunderlag, pannlampa, kök osv sånt skulle jag köpa där om du hittar det till bra pris. Det som är bra i HK är att de riktiga friluftsaffärerna ligger på samma gata.

Gångstavar hjälper utan tvekan. både uppför och nedför och när du vadar. Jag har ett par Black Diamond Contour Elliptic Shock Trek Pole det är en lite kraftigare modell men de är helt fantastiska.

Löpskor är för mjuka de får du inte gå i så är det bara. Vill du gå i skor välj i så fall ett par trekkingskor typ Salomon xa pro 3d ultra gtx de finns även med högre vrist.

Klädmässigt behöver du 1 kortärmad tröja, 1 underställ (byxa,tröja), 1 zipp off byxa
regnställ (byxa, jacka) 1 fleece jacka. 1 softcell jacka, 2 kallingar 2 tunna strumpor, 2 tjockare strumpor. (gå alltid med 2 strumpor för att slippa skoskav)

Det går att leva på frystorkad mat REAL är godast och dyrast ca 65kr per måltid & köps i friluftsbutiker. De flesta fjällstugor har försäljning av matvaror så det ordnar sig.
Har ännu inte varit uppe på Keb så där vet jag inget.

Vill du känna på de Svenska fjällen lite innan du ger dig iväg på en så här långvandring så kan jag rekommendera att deltaga i Fjällräven Classic
Lycka till
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bebben_ericson_hotmail.com Tips till "förstagångsvandrare"? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
strang3 Tips till Jämtlandstriangeln Fjällvandring 29
m2f9e Tips på lämplig led till och från Kebnekaise Fjällvandring 8
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
plingon Åka tåg till fina vandringsställen - tips? Fjällvandring 10
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
wistrom Tips. Vandra Sverige till Norge (och havet) Fjällvandring 3
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Phatpat Tips om vandring till Kebnekaise Fjällvandring 15
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
nnn.sthlm Önskar tips på korta turer till hösten! Fjällvandring 3
Karin o co Tips till nybörjare med barn i Jämtland! Fjällvandring 11
Emma_ Tips till två nybörjare? Fjällvandring 14
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
Igelkotte Till alla frilufsare: nya mattorks- tips och recept Fjällvandring 6
Charlotte_LL Tips till förstatur i Sarek? Fjällvandring 11
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
Napoleon Tips till vandringsträning - bära tungt Fjällvandring 16
Klaus Tips om korttur till Norge Fjällvandring 0
segliar Har du tips på bra o varm sovsäck till Fjällen? Fjällvandring 21
redtop Tips på dagstur i Åreområdet till helgen??? Fjällvandring 1
Tips till Karolinermarchen?? Fjällvandring 3
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.