Tips til vandreområde mellom Stockholm og Oslo

Hei, håper min norsk er forståelige for dere. Jeg er på utkikk etter et turområde hvor jeg kan ha en 3-5-dagers tur med min kone i sommer. Vi kommer med bil fra Finland og kommer til å ta ferje over til Sverige, kjøre innom Stockholm og deretter hjem via Oslo. Etter Stockholm kunne vi gjerne tenkt oss å gå en tur på vei hjem. Noen som har tips til noen flotte områder uten for mye folk? Liker godt lettgått skogsterreng utenfor merket sti. Vil f.eks. Tresticklan være et bra område?

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Man kanske inte kan kalla terrängen i Tresticklan för lättvandrad men jag tycker inte att den är besvärlig nog för att avskräcka. Det är visst lite småkuperat, lite risigt samt en del våta avsnitt men det mesta går bra att gå runt med lite planering och med ett öga för att läsa terrängen. Ta med karta och kompass givetvis. Om ni vill ha större område att röra er på så knalla över till Lundsnesets naturreservat på norska sidan. Vill ni bo inomhus så finns DNT-hytta i Budalsvika, se dock till att ha en DNT-nyckel med er. Go' tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips