Tips stugvandring 2-3 dagar september Jämtlandsfjällen

Hej!

Jag har vägarna förbi Jämtland någon gång under början/mitten av september och tänkte försöka kombinera det med en kort fjällvandring på 2-3 dagar (1-2 övernattningar). Någon som har tips på rutt?

- Vi kommer med bil, så start och slut måste vara på samma plats.
- Övernattning i stugor. Äger inget tält.
- Utgår från Storsjöområdet och vill helst inte köra längre än vad jag måste. Funderar på Lunndörrsfjällen/Anaris/Oviksfjällen. Spånar på lämpliga utgångspunkter. Känns som att man från Vålådalen får gå mycket i skog, jag vill hellre upp på Kalfjället.
Från Tossåsen till Lunndörrsstugorna känns bra, men finns det någon alternativ väg hem? Vill helst inte gå samma väg fram och tillbaka. Kan man gå Tossåsen - Anarisstugan?
Vad finns det för möjligheter i Oviksfjällen?
Ljungdalen/Kläppen skulle också kunna fungera som utgångspunkt, men har ingen lust att köra ända till Storulvån.
- Vi kan i någorlunda lättgången terräng gå ca 20 km/dag.
- Vi kan bestämma med rätt kort varsel och ta dagar när vädret ser hyggligt stabilt ut.

Mycket tacksam till förslag!
 
Tossåsen genom Lunndörren till LUndörrsstugan är ju en fin väg, tillbaka tar du sen via Dörrsjön (via passet rakt norr om dörrsjön), mycket fin tur.
 
Jag skulle förslå att du tog bilen till Nordsätern (ca 2 mil före Ljungdalen) och går genom Storådörren och tillbaka genom Lilla-Lunnådörren. En fin tvådagars tur. Kanske bästa turn i Jämtlandsfjällen.
Dock måste du ha tält. Om du inte har råd att köpa ett tält kanske du har någon kompis som kan låna dig ett tält.
 
Helags med topptur är perfekt för tre dagar! Ni kan variera vandringen genom att ena vägen gå pilgrimsleden sydöst om Helags. En bättre utgångspunkt än Kläppen är då Torkilstötens lift eller ännu hellre Skrållan, stugbyn som ligger i närheten av Gröndörrsmyren på kartan.

Annars är ju en möjlighet att gå dagsturer med Ljungdalen som utgångspunkt. Du kan variera väldigt mycket och anpassa turerna till vädret. Dunsjöskrevan, Gröndörrsstöten, Husvålen, Stortuvan, Storådörren, allt väldigt vackert...
 
Tossåsen genom Lunndörren till LUndörrsstugan är ju en fin väg, tillbaka tar du sen via Dörrsjön (via passet rakt norr om dörrsjön), mycket fin tur.

Detta låter ju som en idé. Jag ser på kartan att denna väg är utmärkt som vinterled. Är det lättframkomligt även vid barmark? Blött? Lättgånget? Ser ut att vara ungefär lika långt som vägen genom Lunndörren.
 
Jag skulle förslå att du tog bilen till Nordsätern (ca 2 mil före Ljungdalen) och går genom Storådörren och tillbaka genom Lilla-Lunnådörren. En fin tvådagars tur. Kanske bästa turn i Jämtlandsfjällen.
Dock måste du ha tält. Om du inte har råd att köpa ett tält kanske du har någon kompis som kan låna dig ett tält.

Låter som en fin tur, men jag håller mig gärna till stugorna för att slippa släpa så mycket packning.
 
Helags med topptur är perfekt för tre dagar! Ni kan variera vandringen genom att ena vägen gå pilgrimsleden sydöst om Helags. En bättre utgångspunkt än Kläppen är då Torkilstötens lift eller ännu hellre Skrållan, stugbyn som ligger i närheten av Gröndörrsmyren på kartan.

Har faktiskt funderat på det alternativet.
 
Troligen blir det en vandring till helgen och jag har fått en ny idé.

Dag 1: Ljungris (eller så långt jag kommer med bilen, är det vid vägbommen vid Nyvallen?) - Vålåstugorna
Dag 2:Vålåstugorna - Gåsen
Dag 3: Gåsen tillbaka till bilen (genom Holkendurrie).

Verkar detta som en god idé?

Första sträckan (Ljungris-Vålåstugorna). Att gå förbi vindskyddet vid Ljungan känns som en omväg. Någon som har provat den på kartan utmärkta stigen som går rakt norr ut från Ljungris? På kartan slutar den på en höjd märkt 1001. Går det att fortsätta längs renstängslet rakt norrut, ta sig över/igenom stängslet och ansluta till leden? Lätt/svårgånget?
Det finns också en vinter/skoterled som går strax väster om (och delvis över) Vålåsjön. Är denna väg möjlig sommartid?
Eftersom vi har en bit att köra och kommer starta tidigast mitt på förmiddagen vill vi ta den kortaste (snabbaste) vägen för att vara säkra på att komma fram innan det blir mörkt.

Dag 2 hade jag tänkt mig att följa leden Vålåstugan - Gåsen. Möjligen klättra upp på Gåsentoppen om ork och tid finns när vi kommer fram.

Sista dagen genom Holkendurrie. Hur är denna stig? På kartan ser det rätt flackt ut. Lättgånget?

Ytterligare en fråga. Jag har varit vid Gåsen och har för mig att där inte fanns någon el. Hur ser det ut i Vålåstugan? Funderar på om det går att ladda telefonen någonstans längs turen.

Tacksam för tips och råd från någon som känner området.
 
Jag skulle förslå att du tog bilen till Nordsätern (ca 2 mil före Ljungdalen) och går genom Storådörren och tillbaka genom Lilla-Lunnådörren. En fin tvådagars tur. Kanske bästa turn i Jämtlandsfjällen.
Dock måste du ha tält. Om du inte har råd att köpa ett tält kanske du har någon kompis som kan låna dig ett tält.

Hej !! inte min mening att kapa tråden...men ovanstående lät intressant, hur är ovanstående dalgångar att trampa i ? stenigt eller ungefär som Lunnådörren ??

(admin får lägga upp ny tråd om jag anses ägna mig åt fulkapning)
 
Hej !! inte min mening att kapa tråden...men ovanstående lät intressant, hur är ovanstående dalgångar att trampa i ? stenigt eller ungefär som Lunnådörren ??

(admin får lägga upp ny tråd om jag anses ägna mig åt fulkapning)

Är enligt mitt tycke lättgånget. Är lite sten i norr om Storådörren dock inga större bekymmer. Vid södra delen av passet Lillalunnådörren är det ca 200 m stenfält man måste gå över. Eftersom det inte är så lång så är det enligt min uppfattning inga att oroa sig över. I övrigt är det som jag mins lättgånget och det finns många bra tältplatser, framförallt i LL-dörren. Har inte gått genom Lunnådörren så jag kan inte jämföra.
 
Är enligt mitt tycke lättgånget. Är lite sten i norr om Storådörren dock inga större bekymmer. Vid södra delen av passet Lillalunnådörren är det ca 200 m stenfält man måste gå över. Eftersom det inte är så lång så är det enligt min uppfattning inga att oroa sig över. I övrigt är det som jag mins lättgånget och det finns många bra tältplatser, framförallt i LL-dörren. Har inte gått genom Lunnådörren så jag kan inte jämföra.


Hej !! fin info...tackar för den !!

// P ..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MirjamW Tips på stugvandring nära Bergen? Fjällvandring 0
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
Karolina86 Tips! Fjällvandring 8
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Neae Tips gällande stugor Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.