Tips&Råd ang tält

Hejsan!

Jag har tittat runt efter tält i storleken 6-12 personer. Exakta storleken är inte spikad men som sagt 6-12 personer. Jag har fasnat lite för Outwell Hartford serien. Den tilltalar mig både i utseende & uppdelningen utav sov- och allrum.

Yttertältet har "Outtex® 3000. med tejpade sömmar och 3000 mm vattenpelare." enligt specen. Men Outwell Ohio/Arkansas har "Outtex ® 5000 med tejpade sömmar, 5000 mm vattenpelare". Det är nästan dubbelt så mycket som Hartford. Så vad betyder Outtex ® 3000/Outtex ® 5000 egentligen? Vad för vädret står Outtex ® 5000 emot medans Outtex ® 3000 kroknar?

Hur är det med kvalitèn på Outwell tält? Är det tält som man kommer kunna ha längre än tex 5år? Ni som har tex Outwell Hartford tält kom gärna med Era synpunkter och erfarenheter utav det.

Jag har även kikat på BEYOND by gelert Zenith 8 Dome Tent. Som verkar vara samma typ av tält som Outwell Hartford. Beyond skall enligt specen ha "Waterproof Hydrostatic Head of 5,000mm" vilket är bättre än Outwell om man skall stirra sig blind på siffror. Hur är detta tält? Någon som har erfarenheter?

Finns det något annat tält som Ni tycker jag borde ta en titt på så skriv.

Mvh

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Yttertältet har "Outtex® 3000. med tejpade sömmar och 3000 mm vattenpelare." enligt specen. Men Outwell Ohio/Arkansas har "Outtex ® 5000 med tejpade sömmar, 5000 mm vattenpelare". Det är nästan dubbelt så mycket som Hartford.

Så vad betyder Outtex ® 3000/Outtex ® 5000 egentligen? Vad för vädret står Outtex ® 5000 emot medans Outtex ® 3000 kroknar?

Hur många min, tim eller dagar kan ett tält med Outtex ® 3000 stå i regn innan det börjar regna in?

Någon som har koll?

Mvh

vattenpelare anger hur vattentätt ett tyg är, man spänner upp en bit väv och sedan pressar man på ett rör och fyller på med vatten tills det läcker igenom. sedan mäter man hur högt man fyllt på röret.. det kallas (ISO 811:1981/EN 20811 Hydrostatic pressure test ).. måttet anger inte tid utan vilket vattentryck väven klarar. 2000mm brukar anges som det värde då väv anses som vattentät, desto högre desto bättre..

vattenpelare anger hur vattentätt ett tyg är, man spänner upp en bit väv och sedan pressar man på ett rör och fyller på med vatten tills det läcker igenom. sedan mäter man hur högt man fyllt på röret.. det kallas (ISO 811:1981/EN 20811 Hydrostatic pressure test ).. måttet anger inte tid utan vilket vattentryck väven klarar. 2000mm brukar anges som det värde då väv anses som vattentät, desto högre desto bättre..

Lyssna på Patric, han är ett ankare i friluftslivet!

Men... 2000 mm är helt klart vattentätt för yttertyget, tyvärr inte när det gäller tältgolv! Där kan man själv med knän och andra kroppsdelar orsaka ett sådant tryck så att vatten kommer in.

Sedan är också frågan hur väl ventilerat det är så man slipper kondens.

Det handlar inte om tid utan om tryck. Normalt fallande regn slår inte igenom 2000, men om det blåser och regnar så kan det slå igenom.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips