Tips på ved längs leder i s. Bohuslän?

Har planerat att vandra med övernattning i Södra Bohuslän helgen 2/12. Då det mörknar tidigt så vore det gott om man kom till ett vindskydd där det fanns ved utlagt. Man kan ju gå lite längre då och slippa vedsök i mörker. Jag vet ett, i Vättlefjäll norra änden av st. Kroksjön. (X 6418295, Y 1279318) Är det någon på forumet som vet några fler ställen, kriteriet är också att man skall kunna sova i vindskyddet. Vi kan tänka oss att vandra i Vättlefjäll, Svartedalen, och upp till Store Väktor.

Tacksam för tips,

Per

Perc; sa:
Har planerat att vandra med övernattning i Södra Bohuslän helgen 2/12. Då det mörknar tidigt så vore det gott om man kom till ett vindskydd där det fanns ved utlagt. Man kan ju gå lite längre då och slippa vedsök i mörker. Jag vet ett, i Vättlefjäll norra änden av st. Kroksjön. (X 6418295, Y 1279318) Är det någon på forumet som vet några fler ställen, kriteriet är också att man skall kunna sova i vindskyddet. Vi kan tänka oss att vandra i Vättlefjäll, Svartedalen, och upp till Store Väktor.

Tacksam för tips,

Per
Vid bottenstugan finns rikligt med ved vill jag minnas. Annars kan jag köra ut ett fång eller två till någon av nedanstående platser: Stora Hästevatten (Nära Lysevattnet), Djupevatten, Store Väktor. Förutsätter att det inte blir snö. Jag kör moped och sätter inte på vinterdäcken förrän klockan 14 den 18 december :)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för generöst erbjudande, vi (jag och Klas) kommer att träffas imorgon för att lägga upp rutten. Vi kan väl skrivas imorgon kväll. Har varit vid St Hästevatten tidigare och rätt mycket i Svartedalen så det lutar väl åt att vi försöker att komma oss lite längre norrut.

Vi hörs!

Per

Perc; sa:
Tack för generöst erbjudande, vi (jag och Klas) kommer att träffas imorgon för att lägga upp rutten. Vi kan väl skrivas imorgon kväll. Har varit vid St Hästevatten tidigare och rätt mycket i Svartedalen så det lutar väl åt att vi försöker att komma oss lite längre norrut.

Vi hörs!

Per

De e lugnt :)

Zeeke; sa:
Perc; sa:

Vi hörs!

Per

De e lugnt :)
Lördagen infann sig med dyster regnvåt himmel. När jag levererade ett gäng vedträn vid rastplatsen blev jag aningen sur. Där var skitigt och dant. Ett par plastsäckar med delvis utspritt innehåll låg vid vindskyddet. Västkuststiftelsen har fått en reprimand. Så ska det inte se ut PUNKT. Dessutom varför är det inte samma timrade vindskydd vid Store-Väktor som vid andra ställen längs med leden.

Nu är jag spänd på om Per och hans förkylde kompis kom iväg på sin planerade tur eller om de backade ur. Själv skulle jag utan tvekan backa ur. Erfarenhetsmässigt vet jag att stigen upp mot Flågfjället under blöta höst ser mer ut som bäckar än som stigar. I en utförslöpa stod jag på öronen. Jordlagret var bortspolat och stenarna mossbelagda. Men, jag föll mjukt på rygg och hade tur att inte lå i huvudet.

Backen upp från flågfjället mot backstugan och sjön är en fors.

Jag hade tänkt ta några foton vid Store-Väktor men pga vädret tog jag inte ens med kameran.

Gick ni er tur är ni värda en applåd. Kylan är väl ingen fara just nu men vätan gör luften rå. Förra året i oktober övernattade jag två nätter vid Djupevatten. Gammal man gör så gott han lan men måste varje natt upp och pis... kasta vatten. Det var inte roligt i ösregn :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips